CAPE CANAVERAL ، FLA.  “شصت سال پس از آنکه آلن شپارد به اولین آمریکایی در فضا تبدیل شد ، مردم روزمره در آستانه پیروی از ردپای او هستند.”

Blue Origin از جف بزوس سرانجام فروش بلیط هاپ های کوتاه از تگزاس را که توسط موشکی به نام New Shepard پرتاب شده آغاز کرد.  جزئیات آن روز چهارشنبه ، شصتمین سالگرد پرواز مرکوری شپارد است.

ویرجین کهکشانی ریچارد برانسون قصد دارد پروازهای توریستی را سال آینده به محض ورود به فضاپیمای خود ، که از هواپیما پرتاب می شود ، برای پرتاب آزمایشی از پایگاه در نیومکزیکو آغاز کند.

و SpaceX الون ماسک یک میلیاردر و برندگان قرعه کشی او را در ماه سپتامبر راه اندازی خواهد کرد.  به دنبال آن پرواز سه تاجر به ایستگاه فضایی بین المللی در ماه ژانویه انجام خواهد شد.

“این یک جهش بزرگ است ، مگر نه؟”  شین کیمبرو ، فضانورد ناسا ، فرمانده آخرین پرواز SpaceX به ایستگاه فضایی گفت.  “اما خیلی جالب است … شهروندان می توانند این فرصت را داشته باشند که به فضا رفته و آنچه را که به دست می آوریم تجربه کنند.”

همه اینها ریشه در پرواز 15 دقیقه ای شپرد در 5 مه 1961 دارد.

شپرد در واقع دومین انسان در فضا بود – اتحاد جماهیر شوروی ، کیهان نورد یوری گاگارین را سه هفته زودتر آغاز کرد ، تا وحشت ابدی شپارد باشد.

فضانورد 37 ساله و خلبان آزمایشی عطارد در حالی که در تاریکی پیش از طلوع کیپ کاناورال ایستاده بود و به موشک Redstone خود خیره شده بود ، در لباس فضایی نقره ای خود یک فیگور علمی تخیلی تراشیده بود.  بی صبرانه نسبت به همه تأخیرها ، از جمله تأخیر دیگر در شمارش معکوس ، دقایقی قبل از پرتاب ، با احساس در میکروفون خود غرید و گفت: “چرا مشکل کوچک خود را برطرف نمی کنید و این شمع را روشن نمی کنید؟”

کپسول آن ، Freedom 7 ، قبل از چتربازی به اقیانوس اطلس تا ارتفاع 186 کیلومتری افزایش یافت.

بیست روز بعد ، رئیس جمهور جان اف کندی متعهد شد که مردی را بر روی ماه فرود خواهد آورد و او را تا پایان دهه سالم برمی گرداند ، قولی که در ژوئیه 1969 توسط نیل آرمسترانگ و باز آلدرین از آپولو 11 داده شد.

شپارد ، که در سال 1998 درگذشت ، در 1971 به فرماندهی آپولو 14 ادامه داد و به پنجمین مریخ نورد ماه – و گلف باز تنها تبدیل شد.

به گفته ناسا ، پس از پروازهای پیشگامان گاگارین و شپارد ، 579 نفر به فضا پرتاب شدند یا به پایان رسیدند.  تقریباً دو سوم آمریکایی ها و کمی بیش از 20٪ آنها شوروی یا روسی هستند.  حدود 90٪ مرد و بیشتر سفید پوست هستند ، اگرچه خدمه ناسا در دهه های اخیر تنوع بیشتری پیدا کرده اند.

یک استاد در کالج تمپ جامعه در آریزونا ، جایگاه خود را در پرواز خصوصی آینده SpaceX به عنوان یک نماد می داند.  سیان پروکتور از مخفف JEDI برای “فضای عادلانه ، عادلانه ، متنوع و فراگیر” استفاده می کند.

ناسا همیشه با جهانگردی فضایی همراه نبوده است ، اما امروز نیز هست.

کتی لودرز ، رئیس پروازهای فضایی ناسا ، روز یکشنبه پس از بافتن کپسول اسپیس ایکس با چهار فضانورد ، گفت: “هدف ما این است که همه روزی یک انسان فضایی باشند.”  “ما بسیار هیجان زده هستیم که می بینیم شروع به پرواز می کند.”

20 سال پیش ، ناسا هنگام پرواز اولین جهانگردان فضایی جهان با مقامات فضایی روسیه برخورد کرد.

دنیس تیتو تاجر کالیفرنیایی با شلیک یک موشک روسی از بالا 20 میلیون دلار برای بازدید از ایستگاه فضایی پرداخت.  ماجراهای فضایی مستقر در ویرجینیا سفر یک هفته ای تیتو را که در 6 مه 2001 به پایان رسید و همچنین هفت پرواز گردشگری دیگر که متعاقب آن انجام شد ، ترتیب داد.

اریک اندرسون ، بنیانگذار Space Adventures ، هفته گذشته گفت: “با افتتاح دفترچه چک ، او 20 سال پیش این صنعت را آغاز کرد.”  “فضا بیش از هر زمان دیگری و برای همه باز می شود.”

در حال حاضر یک خط وجود دارد.

یک بازیگر و کارگردان سینمای روسیه قرار است در پاییز از قزاقستان آغاز به کار کند.  آنها در ماه دسامبر توسط دو مشتری جدید Space Adventures که با موشک سایوز روسی نیز پرتاب شده اند ، دنبال می شوند.  SpaceX در ژانویه آینده با سه تاجر خواهد بود.  پرواز از مرکز فضایی کندی در فلوریدا توسط Axiom Space ، یک شرکت مستقر در هوستون ، که توسط کارمندان سابق ناسا اداره می شود ، انجام شد.  و از اوایل سال 2023 ، اسپیس ایکس باید یک کارآفرین ژاپنی و مهمانانش را به دور ماه و عقب ببرد.

الکس رولند ، استاد تاریخ دانشگاه دوک ، اگرچه طرفدار پروازهای فضایی انسان نیست – او محققان رباتیک را ترجیح می دهد اذعان می کند که ظهور شرکت های پرواز فضایی می تواند “مهمترین تغییر در 60 سال گذشته” باشد.  هنوز هم او فکر نمی کند که آیا با از بین رفتن تازگی و وقوع مرگ های اجتناب ناپذیر ، آیا علاقه زیادی وجود خواهد داشت؟

سپس هزینه بالای پذیرش وجود دارد.

کارآفرینان آمریکایی ، کانادایی و اسرائیلی که اوایل سال آینده با اسپیس ایکس پرواز می کنند هر یک مبلغ 55 میلیون دلار برای مأموریت 1/2 هفته ای خود پرداخت می کنند.

هزینه بلیط های Virgin Galactic در هر دقیقه نسبت به روزهای بدون وزن به طور قابل توجهی کمتر است.  پیش از این انتظار می رفت که 250 هزار دلار با شروع مجدد پذیرش رزرو توسط شرکت برانسون ، افزایش یابد.

در مورد پرواز خصوصی اسپیس ایکس با کپسول Dragon کاملاً خودکار ، جارد آیزاکمن ، کارآفرین فناوری ، چیزی را که می پردازد نمی گوید.  او پرواز سه روزه خود را “مسئولیت بزرگی” می داند و هیچ راه میانبری در آموزش نمی بیند.  او آخر هفته گذشته هم تیمی هایش را به کوه Rainier برد تا آنها را سخت کند.

آیزاکمن اخیراً گفت: “اگر مشکلی پیش بیاید ، این آرزوی دیگران را برای رفتن و تبدیل شدن به یک فضانورد تجاری خنثی می کند.”

جان لوگسدن ، استاد افتخاری دانشگاه جورج واشنگتن ، جایی که وی م foundedسسه سیاست فضایی را تأسیس کرد ، احساسات متفاوتی در مورد این تغییر جهت از کاوش فضایی به جهانگردی ماجراجویانه دارد.

لاگسدن این هفته در ایمیل خود گفت: “این عاشقانه و هیجان رفتن به فضا را از بین می برد.”  به جای طلوع فصلی جدید ، همانطور که بسیاری اعلام کرده اند ، “این بیشتر از پایان دوره ای است که پرواز فضایی خاص بود. من فکر می کنم این پیشرفت است.”

——

دپارتمان بهداشت و علوم آسوشیتدپرس از بخش آموزش علمی موسسه پزشکی هوارد هیوز پشتیبانی دریافت می کند. AP تنها مسئولیت کلیه مطالب را بر عهده دارد.