رم – واحد پلیس حیات وحش ایتالیا با در دست داشتن یک قرار بازرسی ، وارد خانه یک مظنون به تاجر کاکتوس شد و در یک اتاق دربسته بیش از 1000 کاکتوس نادر را که از صحرای آتاکاما در شیلی گرفته شده بود ، پیدا کرد.

این کشف در فوریه سال 2020 به یکی از بزرگترین مجسمه های معروف کاکتوس ها و کاتالیزوری برای تلاش های بین المللی در بین کارشناسان کاکتوس ، پلیس ، متخصصان حفاظت از محیط زیست و دولت ها برای بازگرداندن گیاهان به کشورهای خود تبدیل شد.

آنچه سرهنگ دوم سیمون سچینی و تیمش در سنیگالیا ، شهری در ساحل آدریاتیک در مرکز ایتالیا یافتند ، صدها کاکتوس Copiapoa cinerea و Eriosyce بود که از بیابان ریشه کن شدند.  آنها همچنین گذرنامه ، رایانه و سایر مدارک مظنون را پیدا کردند که به آنها کمک کرد تا عملیات او را مجدداً آغاز کنند.

مظنون ، ایتالیایی حدود 40 ساله ، هفت سفر به شیلی انجام داد و از آنجا جعبه های کاکتوس را به رومانی و یونان فرستاد.  سپس آنها را به ایتالیا آوردند و بیشتر به آسیا به مشتریان فروختند.

سچینی گفت: “من هرگز تصور نمی کردم که چنین بازاری بتواند وجود داشته باشد. من هرگز تصور نمی کردم که کاکتوس ها با هزینه 1200 یورو (1430 دلار) به ژاپن ارسال شوند.”

وی با آندره کاتابریگا ، رئیس انجمن تنوع زیستی و حفاظت تماس گرفت و از او خواست نمونه ها را مورد بررسی قرار دهد تا تأیید کند که آنها توسط صحرای شیلی که خشک ترین صحرای غیر قطبی جهان به حساب می آید ، غارت شده اند.  دانشمندان از منطقه غرب آند به عنوان مکانی برای شبیه سازی سفرهای دریایی به مریخ استفاده کرده اند.

در یک شهر کوچک در حومه بولونیا ، Katabriga چندین گلخانه دارد که در آن انواع مختلف کاکتوس های کمیاب از دانه های مجاز را به طور قانونی پرورش می دهد.  وی سپس سعی در بازآفرینی زیستگاه طبیعی آنها دارد و از سواب پنبه برای گرده افشانی استفاده می کند.  این امر به وی این توانایی را می دهد که بین کسانی که در گلخانه ها رشد می کنند و دیگران را که از صحرا بیرون آورده اند تشخیص دهد.

Cattabriga بلافاصله با اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) تماس گرفت که لیست قرمز گونه های در معرض خطر در سراسر جهان را نگهداری می کند.  بر اساس IUCN ، حدود یک سوم از 1478 گونه کاکتوس در طبقه بندی در معرض خطر قرار می گیرند.

و اگرچه نگرانی بین المللی در مورد خطر انقراض کرگدن ها ، ببرها یا پانداها وجود دارد ، تعداد کمی از مردم از احتمال ناپدید شدن کاکتوس آگاه یا نگران هستند.

باربارا گوتش ، رئیس گروه گیاهان ساکتی و گیاهان ساکولنت IUCN گفت: “من فکر می کنم بخشی از آن به این دلیل است که گیاهان همه جا هستند. بنابراین ما آنها را امری عادی می دانیم.”  “در مورد خاص کاکتوس ها ، آنها بیش از پرندگان یا پستانداران در معرض خطر هستند.”

کاکتوس ها هم به عنوان کالاهای قابل جمع آوری و هم به عنوان گیاهان آپارتمانی تزئینی محبوبیت بیشتری پیدا می کنند.  در سالهای اخیر ، تقاضا در چین ، ژاپن و تایلند افزایش یافته است.

کاتابریگا و سچینی تصمیم گرفتند که مقدار مصادره به یک اقدام تاریخی احتیاج داشته باشد: گیاهان باید به شیلی برگردانده شوند.

 وقتی اثر هنری دزدیده شده بازیابی شد ، دوباره برگردانده می شود. “

اما ارسال آنها به عقب راحتتر از انجام بود.  اندکی پس از مصادره ، ایتالیا به دلیل بیماری همه گیر COVID-19 مورد محاصره قرار گرفت.  کاکتوسهای توقیف شده به گلخانه ای در باغ گیاه شناسی در دانشگاه میلان منتقل شدند.  آنها سپس در طول یک سال تلاش خود را برای کاهش کارنامه و یافتن بودجه برای انتقال انجام دادند.

در شیلی ، پابلو گوئررو از گروه گیاه شناسی دانشگاه کنسپسیون شروع به سازماندهی با شرکت جنگل ملی شیلی (CONAF) برای پذیرش گیاهان کرد.

سرانجام ، بیش از یک سال پس از کشف کاکتوس ها ، برنامه بازیابی در دست اجرا است.  کاتابریگا به افسران تیم حیات وحش چکینی پیوست و 844 گیاه را برای ارسال به شیلی پیچید.  از بین افراد دستگیر شده توسط قاچاقچی ، 107 نفر درگذشتند.

در تاریخ 18 آوریل 2021 ، گیاهان وارد فرودگاه سانتیاگو شدند و به یک مرکز قرنطینه ویژه در حومه پایتخت شیلی منتقل شدند.  آنها تا ماه آگوست در آنجا می مانند.

آینده آنها هنوز نامشخص است.  سیاستمداران خواستار بازگرداندن آنها به صحرای آتاکاما هستند.  اما گوهرو نگران است که گیاهان در این کاشت مستقیم زنده نمانند.  او اصرار دارد که یک باغ گیاه شناسی خاص در منطقه کوکیمبو وجود داشته باشد ، جایی که زیستگاه طبیعی آنها می تواند تولید شود.

در همین حال ، قاچاقچی و همدست مشکوک متهم شده و در آنکونا ایتالیا محاکمه خواهد شد.  وی از گفتگو با آسوشیتدپرس خودداری کرد.  سچینی همچنین گفت که افرادی که با مظنونان همکاری می کنند در بانک اطلاعاتی یوروپول گنجانده شده و تحت نظارت قرار خواهند گرفت.

گوئررو گفت: “بیشتر مردم شیلی تصور نمی کنند که ما گونه های شکارچی غیرمجاز داشته باشیم. آنها تصور می کنند که شکارچی در مورد کرگدن ها یا فیلهای دور است. آنها نمی دانند این درست در اینجا با کاکت های ماست.”