فیس بوک روز جمعه اعلام کرد که حساب های رئیس جمهور سابق دونالد ترامپ به مدت دو سال به حالت تعلیق درآمده و حضور وی در شبکه های اجتماعی را تا اوایل سال 2023 مسدود می کند ، زیرا متوجه شد که ترامپ قبل از قیام مرگبار 6 ژانویه در پایتخت باعث خشونت شده است.

نیک کلگ ، معاون رئیس جمهور فیس بوک در امور جهانی ، در یک پست وبلاگ نوشت ، در پایان تعطیلی ، این شرکت ارزیابی خواهد کرد که آیا “خطر ایمنی عمومی” ترامپ کاهش یافته است.  وی گفت که فیس بوک “عوامل خارجی” مانند موارد خشونت ، محدودیت در مجامع مسالمت آمیز و سایر نشانه های ناآرامی های داخلی را در نظر خواهد گرفت.

فیس بوک همچنین اعلام کرده است که به یک سیاست جنجالی پایان می دهد که به طور خودکار سیاستمداران را از قوانین منع سخنان نفرت و سو abuse استفاده معاف می کند و تحریم های شخصیت های عمومی را در زمان ناآرامی ها و خشونت های داخلی تشدید می کند.

رئیس جمهور سابق تصمیم فیس بوک برای جلوگیری از “توهین” را خواند.  این تحریم دو ساله جایگزین تصمیم قبلی شد که ترامپ را برای مدت نامعلومی معلق کرد.

“نباید اجازه داد که آنها با این سانسور و خاموش کردن کنار بیایند و در نهایت ما پیروز خواهیم شد. کشور ما دیگر تحمل این سو abuse استفاده را ندارد!”  ترامپ در یک خبرنامه گفت.

سکوهای اجتماعی مانند فیس بوک و توئیتر به ابزاری ضروری برای سیاستمداران برای بیرون کشیدن پیام های خود و جمع آوری کمک های مالی با دلارهای اندک تبدیل شده اند.  بدون مگافون توییتر و تماس های هدفمند جمع آوری کمک های مالی از مبارزات انتخاباتی خود در فیس بوک ، ترامپ می تواند در معرض آسیب جدی دیگر سیاستمداران قرار گیرد.

ترامپ در سال 2024 بار دیگر نامزدی خود را برای ریاست جمهوری تحریک می کند. دستیاران وی می گویند او در ایجاد بستر رسانه های اجتماعی خود برای رقابت با کسانی که او را تقویت کرده اند تلاش کرده است ، اما هنوز محقق نشده است.  وبلاگی که اوایل سال جاری در وب سایت موجود خود راه اندازی کرد ، کمتر از یک ماه بعد تعطیل شد.  این باعث جذب ترافیک ناخوشایند می شد.

در فیس بوک ، متوقف کردن ترامپ بدان معنی است که حساب وی اساساً مسدود شده است.  دیگران می توانند پست های گذشته را بخوانند و درباره آنها نظر دهند ، اما ترامپ و دیگر مدیران حساب نمی توانند مطالب جدید ارسال کنند.  در مقابل ، توییتر خدمات ترامپ را برای همیشه ممنوع کرده است و از حساب وی هیچ اثری باقی نمانده است.

این شرکت در یک نمودار رنگی در پست وبلاگ خود در روز جمعه ، این شرکت گفت که شخصیت های عمومی که در طول یک بحران سیاست ها را نقض می کنند ، می توانند به ارسال یک ماه (زرد) یا حداکثر دو سال (قرمز) محدود شوند.  وی گفت ، تخلفات آینده با “افزایش تحریم ها ، از جمله تا زمانی که در نهایت برداشته شوند” مواجه می شوند.

این سیاست که سیاستمداران را از قوانین مربوط به سخنان نفرت و سو abuse استفاده معاف می کند ، توسط مدیر عامل شرکت مارک زاکربرگ حمایت شده است.  این شرکت گفت که هرگز این سیاست را در مورد ترامپ اعمال نکرده است ، اما روز جمعه انصراف داد و گفت که یک بار ، در سال 2019 ، برای فیلم تجمع در صفحه فیس بوک خود از آن استفاده کرده است.

این غول شبکه های اجتماعی گفت که این معافیت از “اخبار” را برای برخی از پست ها که به اعتقاد آنها منافع عمومی دارند ، اعمال خواهد کرد ، حتی اگر قوانین فیس بوک را نقض کنند.  اما دیگر با مطالبی که سیاستمداران منتشر کرده اند متفاوت از آنچه توسط دیگران منتشر شده است برخورد نخواهد کرد.  فیس بوک همچنین گفت که وقتی معافیت را برای یک پست اعمال می کند ، آن را عمومی می کند.

این اطلاعیه ها در پاسخ به توصیه های هیئت نظارت شبه مستقل شرکت است.  ماه گذشته ، کمیته تصمیم فیس بوک برای ادامه برکناری ترامپ را تأیید کرد ، اما هیئت مدیره گفت که این شرکت نمی تواند به سادگی وی را به مدت نامحدود معلق کند.  این شش ماه به شرکت فرصت داد تا تصمیم بگیرد که با حسابهای خود چه کند.

در تصمیمی ماه گذشته ، هیئت مدیره با فیس بوک موافقت کرد که دو پست 6 ژانویه ترامپ “به طور جدی” استانداردهای محتوا را در Facebook و Instagram نقض می کند.

ترامپ در اولین پست به شورشیان گفت: “ما شما را دوست داریم. شما بسیار خاص هستید.”  در مرحله دوم ، آنها را “میهن پرستان بزرگ” خواند و به آنها گفت “این روز را برای همیشه به یاد داشته باشید.”

هیئت مدیره گفت ، این نظرات قوانین فیس بوک را در مورد تحسین یا حمایت از افرادی که در خشونت حضور دارند نقض می کند ، تعلیق را توجیه می کند.  به طور خاص ، هیئت مدیره قوانین فیس بوک را در مورد “افراد و سازمان های خطرناک” ذکر می کند ، که هر کسی را که مأموریت خشونت آمیز اعلام می کند و انتشاراتی را که حمایت یا تمجید از این افراد یا گروه ها را ابراز می کنند ، منع می کند.

این تعلیق دو ساله از 7 ژانویه اجرایی می شود ، بنابراین ترامپ 19 ماه دیگر فرصت دارد.

گروهی به نام هیئت نظارت واقعی فیس بوک ، که منتقد فیس بوک و هیئت نظارت آن است ، روز جمعه در بیانیه ای گفت که این ممنوعیت ترامپ را به موقع انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 برگردانده و نشان می دهد “هیچ استراتژی واقعی برای برخورد با رهبران اقتدارگرا و افراطی محتوا و بدون قصد اقدام جدی در برابر اطلاعات غلط و نفرت پراکنی.  “

جیم استایر ، بنیانگذار و مدیر عامل شرکت Common Sense Media و عضو هیئت نظارت واقعی ، گفت که این ممنوعیت باید دائمی شود تا پیام واضحی در دفاع از دموکراسی آمریکا ارسال شود.

وی گفت: “این بسیار آسان است. دونالد ترامپ قیام و بزرگترین حمله را به پایتخت نشین در 150 سال گذشته انجام داد ، که منجر به کشته و زخمی شدن افراد شد. و فیس بوک هنوز جرأت ممنوعیت دائمی آن را از طریق سیستم عامل ندارد.”

فیس بوک از سال 2016 کاملاً “انتشار ارتباط” داشته است. اما هنگامی که کلگ اعلام کرد سخنرانی های سیاستمداران به عنوان “محتوای شایسته اخبار که به عنوان یک قاعده کلی باید دیده و شنیده شود” رفتار می شود ، در سال 2019 مورد توجه قرار گرفت.

برای سالها ، فیس بوک به رئیس جمهور سابق برخورد ویژه و مدیریت رایگان می کرد تا اطلاعات نادرست و تهدیدها را در این سیستم عامل گسترش دهد.  منتقدان خارجی و حتی کارمندان خود فیس بوک از این شرکت خواستند که ترامپ را خیلی قبل از اظهارات 6 ژانویه برکنار کند.

تابستان سال گذشته ، به عنوان مثال ، زاکربرگ تصمیم گرفت پست های ترامپ را که نشان می داد معترضان در مینیاپولیس ممکن است مورد اصابت گلوله قرار گیرد ، ترک کند ، با استفاده از کلمات “وقتی سرقت شروع می شود ، تیراندازی شروع می شود”.  این اظهارات ترامپ با وام گرفتن عبارتی که در سال 1967 توسط رئیس پلیس میامی برای هشدار در مورد واکنش پلیس تهاجمی به ناآرامی ها در محله های سیاه پوستان استفاده شد ، دوران حقوق مدنی را برانگیخت.

در حالی که فیس بوک به بسیاری از پست های تبلیغاتی ترامپ برچسب زده بود ، وی به دلیل تعلیق ادعاهای مکرر و دروغ پیروزی در سال 2020 مجازات نشد.

در پست روز جمعه ، کلگ انتظار انتقاد از طرفین مسیر سیاسی را داشت.

“ما می دانیم که هر مجازاتی که اعمال کنیم – یا انتخاب نکنیم اعمال کنیم – متناقض خواهد بود. بسیاری از افراد فکر می کنند که مناسب نیست یک شرکت خصوصی مانند فیس بوک رئیس جمهور مستعفی را از سیستم عامل خود و بسیاری دیگر که من معتقدم برکنار کند. آقای ترامپ باید بلافاصله مادام العمر ممنوع شود “.

کار فیس بوک ، به گفته وی ، “تصمیم گیری متناسب ، عادلانه و شفاف ترین روش ممکن ، مطابق با دستورالعمل های داده شده توسط هیئت نظارت است.”

اما با ماندن در وسط ، برخی از کارشناسان گفتند که فیس بوک به جای موضع گیری قاطع ، تصمیم را دوباره اجرا کرده است.

سارا کرپس ، استاد کرنل و مدیر آزمایشگاه خط مشی فنی کرنل گفت: “این رویکرد انتظار و دیدن است.”  “من فکر می کنم آنها امیدوارند که این فقط زمانی قابل حل باشد که او دیگر در سیاست صدای نفوذی نداشته باشد.”