این پیمانه تیتر‌هایی همچون روند بورس در اولین روز بهمن، واکنش وزارت اقتصاد به استعفای رئیس سازمان بورس، چشم اندازی از آینده نرخ ارز نداریم، هیچ عمدی برای افزایش نرخ ارز در کار نیست، آزادسازی ۷ میلیارد دلار به کجا رسید؟، باکیفیت‌ترین سواری‌های داخلی کدامند؟ و دلار در بازار جهانی به عقب رانده شد را در بر دارد.

 

رئیس مجلس: ۴۰ روز پیش به وزیر اقتصاد گفتم بازار سرمایه دچار سوءمدیریت است

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این که چهل روز پیش به وزیر اقتصاد گفتم بازار سرمایه دچار سوءمدیریت است و باید اصلاح شود، اما این بازار همچنان دچار همان آسیب است، به اختیارات واگذار شده به شورای عالی بورس اشاره و تصریح کرد: هر اختیاری که خواستند، داده شد؛ از اعمال مدیریت و نظارت تا اختیار درباره سهام‌های حقوقی.

 

شاخص بورس که از ۲ میلیون واحد عبور کرده بود، در حال حاضر به یک میلیون رسیده است، نوسان یک میلیونی شاخص بورس نشان دهنده ضعف در مدیریت بازار سرمایه است.

وی با بیان اینکه چطور ممکن است وقتی قیمت ارز بالا می‌رود، بازار سرمایه دچار آسیب می شود و وقتی قیمت ارز کاهش می‌یابد هم این آسیب وجود داشته باشد، اضافه کرد: تحلیل درباره سهام فروخته شده توسط شرکت‌های حقوقی و زمان عرضه این سهام بیانگر وجود ایراد و اشکال در این حوزه است که باید برطرف شود.

 

قالیباف با تاکید بر اینکه بازار سرمایه باید قوام و ثبات داشته باشد، ادامه داد: در صورت وجود ایراد و اشکال در بازار سرمایه، این مشکل به سایر بخش‌ها نیز سرایت می‌کند و موجب ایجاد خسارت در حوزه‌های اقتصادی می‌شود. از سوی دیگر اعتماد مردم را از بین می‌برد.

واکنش وزارت اقتصاد به استعفای رئیس سازمان بورس

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار دیروز (سه‌شنبه، ۳۰ دی) استعفای خود را تقدیم وزیر اقتصاد و رئیس شورای عالی بورس و اوراق بهادار کرد که وزارت اقتصاد در واکنش به آن، در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: در خصوص استعفای حسن قالیباف‌اصل، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، این موضوع در جلسات آتی شورای عالی بورس و اوراق بهادار طرح  و تصمیم‌گیری خواهد شد.

چشم اندازی از آینده نرخ ارز نداریم

رئیس اتاق بازرگانی تهران می گوید، سیاست های غلطی که در حوزه مدیریت ارز در ماه ها و سالهای گذشته وجود داشته، باعث شده صادرکنندگان هیچ چشم انداز دقیقی از آینده نرخ ارز نداشته باشند. مسعود خوانساری در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران بیان کرد: موضوع قیمت ارز و نقش آفرینی آن در صادرات اهمیت بسیاری در آینده اقتصادی کشور دارد.

 

برای مثال آمریکا برای واردات کالاهای چینی تعرفه وضع کرد اما چین با کاهش ارزش پول ملی خود توانست بازار صادراتی را حفظ کرده و از صدمه به تجارتش جلوگیری کند. وی با بیان این که ایران فرصت طلایی افزایش قیمت ارز برای بالا بردن صادرات را از دست داده است، بیان کرد: ما باید بپرسیم که چرا با وجود چهار برابر شدن قیمت ارز، صادرات ما نه تنها افزایش نیافت که حتی در برخی ماه ها روند کاهشی نیز پیدا کرد؟

 

البته مسائل مربوط به تحریم و محدودیت های اقتصاد ایران نیز مطرح است اما نباید فراموش کرد که از فرصت افزایش نرخ ارز استفاده نکردیم.

توقف موقت موج نزولی دلار؟

روز سه‌شنبه، موج نزولی دلار متوقف شد و اسکناس آمریکایی توانست به کانال ۲۲ هزار تومانی بازگردد. با این حال، این افزایش نتوانست مانع از ثبت کمترین بازدهی ماهانه دلار در سه سال اخیر شود. روز سه‌شنبه، دلار ۴۰۰ تومان افزایش قیمت را تجربه کرد و به بهای ۲۲ هزار تومان رسید. به‌رغم این افزایش، بازدهی ماهانه دلار در دی ماه به منفی ۵/ ۱۳ درصد رسید. آخرین باری که بازار توانسته بود، سطح بالاتری از ریزش را طی یک ماه تجربه کند به آذرماه سال ۹۷ بازمی‌گشت.

 

در آن مقطع زمانی قیمت دلار از ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان در فاز نزولی قرار گرفت و سرانجام در مرز ۱۰ هزار تومانی متوقف شد. به نقل از دنیای اقتصاد، ریزش قیمتی اخیر دلار طی مدت کوتاهی اتفاق افتاد. در واقع در تاریخ ۲۳ دی ماه، دلار حدود ۲۵ هزار تومان قیمت داشت و تنها طی ۴ روز کاری، حدود ۳ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد. به گفته برخی فعالان، معامله‌گران نسبت به پایان فشار حداکثری و آغاز دوران بایدن خوشبین هستند و سعی کردند با فروش ارز خود به استقبال این تغییر بروند.

 

طبیعتا اگر بازار احساس کند که خوش‌بینی به بایدن بیهوده بوده است، قیمت‌ها بار دیگر در مسیر صعودی قرار خواهند گرفت. به نظر می‌رسد مذاکره یا عدم مذاکره ایران و آمریکا با یکدیگر و شرط و شروط‌هایی که برای هم تعیین می‌کنند، نقش مستقیمی در چگونگی نوسانات دلار طی ماه‌های پیش‌رو خواهد داشت.

هیچ عمدی برای افزایش نرخ ارز در کار نیست

رئیس کل بانک مرکزی ضمن بیان این‌که "در حال حاضر اقتصاد کشور را بدون نفت مدیریت می‌کنیم"، گفت: من به عنوان رئیس‌کل بانک مرکزی از همه بیشتر دنبال کاهش نرخ ارز هستم و هیچ عمدی برای افزایش نرخ ارز در کار نیست.

آزادسازی ۷ میلیارد دلار به کجا رسید؟

عبدالناصر همتی در گفت وگو با خبرگزاری «بلومبرگ» در پاسخ به این که شما گفتید که باید به حدود ۷ میلیارد دلار منابع موجود ایران در کره جنوبی سود تعلق بگیرد؛ برآورد می‌کنید چه مقدار سود در دو سال گذشته انباشته شده باشد، اظهار داشت: به خاطر همکاری بانک‌های کره‌ای با سیاست فشار حداکثری ایالات متحده علیه ایران، جمهوری اسلامی ایران تاکنون نتوانسته است از منابع خود نزد بانک‌های کره‌ای استفاده کند.

 

این سیاست بر خلاف قوانین بین‌الملل و با اصول حقوقی توجیه‌ناپذیر است. بنابراین ما اعتقاد داریم که آن بانک‌های کره‌ای باید خسارت جمهوری اسلامی ایران در این دو سال را جبران کنند. میزان این خسارت یک مسئله فنی است و باید توسط متخصصان بانکی و مالی تعیین شود. همتی افزود: مقامات کره‌ای وعده دادند که آن‌ها هرچه در توان دارند برای آزادسازی منابع انجام می‌دهند، اما این اولین باری نیست که آن‌ها چنین قولی می‌دهند.

باکیفیت‌ترین سواری‌های داخلی کدامند؟

گزارش ارزیابی کیفی خودروهای سواری تولیدی آذر ماه ارائه شده از سوی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران (ISQI)، نشان می‌دهد که در سطح قیمتی نخست سواری‌ها، نیومزدا ۳ شرکت بهمن‌موتور موفق به کسب پنج ستاره کیفی به صورت کامل شده است. پس از آن در همین سطح قیمتی، تیگو ۷ مدیران‌خودرو سه ستاره از پنج ستاره کیفی را کسب کرده است. در سطح قیمتی ۲ نیز پژو ۲۰۰۸ شرکت ایران‌خودرو/ایکاپ هم از بالاترین سطح کیفیت در این ارزیابی‌ها برخوردار بوده و توانسته هر پنج ستاره کیفی را از آن خود کند. در سطح قیمتی ۲ خودروهای سواری هایما S۷ اتوماتیک و  SWM G۰۱F در رده‌ خودروهای چهار ستاره کیفی قرار گرفته‌، خودروهای جک S۵، جک S۳ و SWM G۰۱ سه ستاره‌ای شده‌ و MVM X۳۳ S هم دو ستاره از پنج ستاره کیفی را دریافت کرده است.

 

در گروه قیمتی ۴ در میان خودروهای سواری تولید شده در آذرماه امسال، پژو ۲۰۷ و دناپلاس موفق به کسب چهار ستاره کیفی شده‌اند. همچنین محصولات پژو ۲۰۶ و مدل صندوقدار آن، دنا، رانا، سورن (ایران‌خودرو تبریز)، پژو پارس اتوماتیک (تولید ایران‌خودرو کرمانشاه)، پژو پارس (ایران‌خودرو کرمانشاه، فارس، تهران، خراسان، مازندران و صنایع خودروسازی فردا) و سمند تبریز توانسته‌اند سه ستاره از پنج ستاره کیفی را در سطح قیمتی چهارم به خود اختصاص دهند. در این گروه قیمتی، پژو ۴۰۵ خراسان نیز در رده دو ستاره کیفی قرار گرفته است.

 

خودروهای سواری در سطح قیمتی ٥ نیز شامل محصولات کوییک (سایپا) و کوییک R (پارس‌خودرو)، تیبا ۲ و تیبا ۲ پلاس (سایپا)، تیبا و ساینا کاشان (سایپا-سیتروئن) و همچنین ساینا (پارس خودرو) همگی در رده خودروهای با سطح کیفیت سه ستاره کیفی قرار گرفته‌اند. ارزیابی کیفی خودروهای سواری تولید آذر ماه نشان می‌دهد که خوشبختانه، چندین ماه است که دیگر خودروی تک ستاره کیفی تولید نمی شود. در مدل ارزیابی کیفی خودروهای داخلی، این محصولات بسته به کیفیت خود یک تا پنج ستاره دریافت می‌کنند. یک ستاره پایین‌ترین و پنج ستاره بالاترین سطح کیفی را نشان می‌دهد.

عربستان از ۲۰۲۲ خودروساز می‌شود

شهر صنعتی جبیل هدف‌گذاری کرده است که اولین خودروی ساخت عربستان سعودی از سال ۲۰۲۲ به بازار این کشور عرضه شود. به گزارش سایپا نیوز،‌کمیسیون سلطنتی Royal Commission در جبیل عربستان سعودی در حال توسعه زیرساخت‌های لازم برای جذب سه خودروساز جهانی است.

 

به نقل از دنیای اقتصاد؛ محمد الزهرانی مدیر دپارتمان توسعه سرمایه‌گذاری صنعتی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی العربیه گفت، انتظار دارد اولین خودروی ساخت عربستان سعودی در سال ۲۰۲۲ عرضه شود. شرکت سانگ یانگ کره‌جنوبی در حال ساخت مرکز مونتاژ خودرو در این کشور است و به گفته الزهرانی طراحی‌های مهندسی این مرکز مونتاژ در مراحل پیشرفته‌ای قرار دارد. کمیسیون سلطنتی این کشور مطالعاتی را انجام داده و انتظار دارد تا‌ سال ۲۰۴۰ بیش از ۴۰ میلیارد ریال سعودی (معادل ۶۷/ ۱۰ میلیارد دلار) جذب سرمایه‌گذاری مستقیم در صنعت خودرو داشته باشد.

 

انتظار دیگری که الزهرانی مطرح کرده است، نقش ۸۰میلیارد ریال سعودی در تولید ناخالص ملی در این کشور و ایجاد ۲۷ هزار شغل است. مجموعه ساخت و تولید خودروی عربستان سعودی، بخشی از برنامه راهبردی صنعتی این کشور است که در آن دو شهر صنعتی جبیل و رأس الخیر بیش از ۹۰درصد مواد خام ساخت و تولید خودرو را تا‌مین خواهند کرد. جبیل شهری در ایالت شرقی خلیج در عربستان سعودی است که در حال تبدیل شدن به یکی از بزرگ‌ترین شهرهای صنعتی جهان است.