روز دوشنبه ، دادگاه عالی دهلی تمرکز زیادی بر پلیس دهلی داشت و از گزارش دهلی در مورد بسیاری از سیاستمداران که گفته می شود تجهیزات پزشکی و داروهای مورد نیاز برای درمان Covid-19 را ذخیره می کنند ، ابراز نارضایتی کرد.

HC با استناد به گزارش پلیس دهلی “مبهم و سفید شده” گفت ، “فقط به این دلیل که برخی از شخصیت های سیاسی در این امر دخیل هستند ، شما تحقیق نخواهید کرد ، ما چنین اجازه ای نمی دهیم.”

این موضوع مربوط به اتهامات اخیر علیه رهبران سیاسی مختلف از جمله گوتام گامبیر نماینده BJP و رئیس کنگره جوانان هند BV Srinivas است که آنها را به ذخیره مواد مخدر Covid-19 متهم کرده است.

در گزارش تحقیقات خود به HC ، پلیس دهلی گفت که هیچ عقب مانده ای وجود ندارد و سیاستمداران داوطلبانه به مردم کمک می کنند تا از پزشکی کمک بگیرند و هیچ کس فریب نخورده است.

با این حال ، ادعاهای مطرح شده توسط پلیس در گزارش وضعیت خود ، انعکاس خوبی در دادگاه نداشت.

دادگاه گفت که اگر پلیس ادعاهای ویژه علیه هر شخص را بررسی کند ، بررسی خواهد کرد و سپس گزارش را تشکیل خواهد داد.

“شما می دانید که چند نفر در اثر کمبود این داروها جان خود را از دست داده اند؟”  بنابراین برخی از مسئولیت ها را برطرف کنید. “

با این حال ، دادگاه گفت از آنجا که پیش بینی می شد این داروها به یک موسسه خیریه عمومی تحویل داده می شود ، امیدوار و انتظار داشت که این مواد برای منافع سیاسی جمع نشود.

دادگاه یک PIL را درخواست کرد که ادعای FIR مبنی بر اینکه سیاستمداران قادر به تهیه مقادیر زیادی و توزیع داروهای COVID-19 بودند ، در حالی که بیماران از پست به پست دیگر برای دریافت دارو می دویدند ، شنید.

قاضیان نیمکت Vipin Sangi و Jasmit Singh از پلیس خواسته اند که طی یک هفته گزارش وضعیت بهتری ارائه کند و به وضوح ذکر کند که چگونه داروهایی که در کمبود زیادی هستند با قیمت های بالاتر در بازار سیاه فروخته می شود ، توسط تعداد کمی از مردم به مقدار زیاد تهیه می شود.

وی همچنین از amicus curiae خواست تا گزارشی در این مورد تهیه کند.“رهبران سیاسی هیچ شغلی برای نگهداری سهام این داروها ندارند.  ما انتظار داریم که آنها را به مدیرکل خدمات بهداشتی (DGHS) تحویل دهیم ، وی سپس آنها را برای بیماران فقیر و نیازمند در بیمارستان های دولتی توزیع خواهد کرد.  این بهترین روش برای انجام خدمات عمومی است “، افزود: اگر آنها قصد انجام یک کار خیر عمومی را دارند ، باید خودشان بروند و لوازم را تحویل دهند.

گزارشی درباره وضعیت پلیس می گوید که رهبران سیاسی ، از جمله گامبیر ، سیاستمداری که به کریکت تبدیل شده است ، در واقع به مردم کمک می کنند تا از طریق دارو ، اکسیژن و اقلام مربوطه از آنها مراقبت های پزشکی را دریافت کنند و هیچ پولی دریافت نکرده اند و کسی فریب نمی خورد .

پلیس ، به نمایندگی از وکیل دائمی سانجی لاو ، گفت که تحقیقات در مورد پرونده های ادعا شده به صورت روزانه انجام می شود و علاوه بر گامبیر و سرینیواس ، افسران آن ، رئیس کنگره دهلی پرادش ، Chaudhari Anil Kumar ، نماینده سابق کنگره MLA. شارما ، سخنگوی BJP هریش هورانا و AAP MLA دلیپ پندی.

معاون رئیس کنگره (دهلی) علی مهدی ، بلوک آدیاکش کنگره (دهلی) آشوک باگل و نماینده سابق مجلس ، بیژنور شهید صدیقی نیز توسط مقامات مورد بررسی قرار گرفتند.“تحقیقات انجام شده تاکنون نشان داده است که همه کسانی که ادعا می شود داروهای انباشته و غیره دارند ، در واقع به مردم کمک کرده اند تا از طریق داروها ، اکسیژن ، پلاسما یا تخت بیمارستان از مراقبت های پزشکی برخوردار شوند و شخص پاسخگو برای کمک ارائه شده پول دریافت نکرده است و بنابراین کسی فریب داده نشده است.  توزیع / کمک داوطلبانه و بدون تبعیض است “، در گزارش پلیس آمده است.

پلیس برای تحقیقات و تکمیل تحقیقات شش هفته به طول انجامید ، که به دلیل اینکه در حال حاضر بیماری همه گیر در جریان است و پلیس به دلیل بدهی به شهروندان ، با این بحران مخالفت می کند ، توسط دادگاه رد شد.

دادگاه پرسید: “این تحقیقات مبهم و سفید شده چه فایده ای دارد؟”  چگونه می توانید این کار را رها کنید؟  همه گیری در حال حاضر است ، شما باید اکنون اقدام کنید.  ما روشن می کنیم که این را نمی پذیریم.  منظور ما تجارت است.  وقت کافی داشتید ، این کاملا غیر قابل قبول است.  احزاب سیاسی هیچ کنترلی در کنترل این همه گیری ندارند … “

نیمکت گفت: مردم باید عاقلانه عمل کنند و دلیلی برای خرید عمده این داروها و توزیع آنها برای بدست آوردن حسن نیت ندارند ، در حالی که دیگران مجبورند آنها را با قیمت بسیار بالاتر به رنگ سیاه خریداری کنند.

وی یک معتاد کنترل را به عنوان طرف دعوی معرفی کرد و برای 24 مه اخطاریه ای را برای او ارسال کرد.

در بیانیه ای که پلیس به عنوان بخشی از گزارش خود ارائه داد ، گامبیر گفت که به عنوان یک نماینده عمومی ، او وظیفه دارد هر کاری که می تواند انجام دهد تا هر گونه پشتیبانی را که مردم به آن نیاز دارند ، به ویژه در زمان کنونی بیماری همه گیر و هر گونه تلاش توسط هر شهروند برای تسکین انسان عادی باید در این زمان آزمایش مورد استقبال قرار گیرد.

وی گفت که توزیع داروها برای رفاه و حمایت عمومی کاملاً رایگان است.

خواهان دیپاک سینگ ، رئیس بنیاد Hruduya و یک ملی تیرانداز ملی ، سال کرد که چگونه سیاستمداران قادر به تهیه سهام بزرگ دارو بدون مجوز لازم تحت قانون داروها و لوازم آرایشی هستند در حالی که عموم مردم دریافت نمی کنند.

وقتی پلیس ادعا کرد که پزشک خاصی این داروها را تهیه کرده است و از طریق آن برخی از رهبران اقدام به سنجش کرده اند ، دادگاه اظهار داشت که باور کردن اینکه پزشک به بازار برود و این داروها را به مقدار زیاد هنگام تهیه دارو تهیه کند ، دشوار است. کمبود دارند

لاو گفت که اگر دادگاه این دستور را بپذیرد ، پلیس امروز لوازم را توقیف می کند.

بنابراین دادگاه گفت که مصادره مستقیم نیست و اگر قانون آن را پیش بینی کند ، پلیس مسیر خود را ادامه می دهد.

این دادگاه می گوید در صورت کشف جرمی قابل پیش بینی ، دادگاه انتظار دارد که پلیس FIR را تشکیل دهد.پیش از این ، دیوان عالی کشور از پلیس خواست پرونده های سیاستمداران را که ادعا می شود Remdezivir را در پایتخت ملی خریداری و توزیع کرده اند ، بررسی کند.

ویرگ گوپتا ، وکیل ، به نمایندگی از دیپاک سینگ ، گفت که باید اقدامات سختی علیه سیاستمداران آسیب دیده انجام شود.

(با ورودی های PTI)

برای روزنامه نگاری عمیق ، عینی و مهمتر از همه متعادل ، برای عضویت در مجله Outlook اینجا را کلیک کنید