Lean Watson بخشهایی از چند هفته گذشته را در این فکر گذراند که آیا در دریافت واکسن COVID-19 از Oxford-AstraZeneca در اوایل ماه مه اشتباه کرده است – و آیا می تواند برای بار دوم ضربه دیگری وارد کند.

در حالی که ساکن هالیفاکس به این علم اعتماد داشت ، وی گفت که خبر لخته های خون بسیار نادر اما جدی مرتبط با AstraZeneca به مدت چهار هفته نگران کننده ساخته شده است.  واتسون گفت که نگرانی های او به مرور کمرنگ شد ، اما وی افزود که احتمالاً واکسن دیگری را برای عکس دوم خود انتخاب خواهد کرد.

کمیته مشاوره ایمن سازی ملی کانادا روز سه شنبه اعلام کرد واتسون و سایر دریافت کنندگان AstraZeneca می توانند Pfizer-BioNTech یا Moderna را به عنوان دوز دوم انتخاب کنند.

دکتر ترزا تام ، مدیر ارشد پزشکی کانادا ، با اشاره به “قدرت شواهد موجود و … تجربه چندین دهه با واکسن ها” گفت که جفت شدن فناوری ناقل ویروسی AstraZeneca با هر یک از دو محصول mRNA ایمن و موثر است.

تام گفت ، داده های مطالعات اخیر در آلمان ، انگلستان و اسپانیا نشان می دهد که برنامه های واکسن مخلوط بی خطر است ، به ویژه در مطالعه اسپانیایی “یک واکنش ایمنی بسیار قوی وجود دارد”.

طبق اطلاعات دانشگاه آکسفورد ، انتظار نمی رود تا اواخر این ماه داده های یک مطالعه بزرگتر در انگلیس ارائه شود.

واتسون گفت: “کاش این روشن تر باشد ، اما من به دانشمندان اعتماد دارم و معتقدم افرادی هستند که برای درک این مسئله بسیار سخت کار می کنند.”  “بنابراین اگر … آنها بگویند که مخلوط کردن خوب است ، من احتمالاً موافقت خواهم کرد.”

NACI می گوید کسانی که Pfizer یا Moderna دریافت کرده اند می توانند در صورت لزوم جایگزین mRNA دیگر شوند اما مردم را ترغیب می کند که به مارک اصلی خود پایبند باشند.

دکتر آلیسون مک گوایر ، مشاور بیماریهای عفونی در بیمارستان Mount Sinai در تورنتو ، گفت که همه واکسنهای مجاز COVID-19 در سطح میکروبیولوژیک همان هدف را دارند – این به سیستم ایمنی بدن نشان می دهد که چگونه پروتئین تاج ویروس را تشخیص دهد. مبتلا شدن.

وی گفت ، MRNA و فناوری های ناقل ویروسی از روش های مختلفی برای رسیدن به این نقطه نهایی استفاده می کنند ، اما هر دو به آنجا می رسند.

مک گوایر افزود: “بنابراین هیچ دلیلی وجود ندارد که فکر کنیم مشکلی در اختلاط واکسن وجود دارد.”

“ممکن است (م moreثرتر) باشد ، ممکن است خیلی خوب نباشد.  اما احتمالاً اهمیتی نخواهد داشت.  “

داده های اولیه حاصل از مطالعه بریتانیا نشان می دهد که “واکنش مجدد” بیشتر – عوارض جانبی شایع ، از جمله سردرد و درد دست پس از واکسیناسیون – هنگامی اتفاق می افتد که دوز AstraZeneca توسط Pfizer دنبال شود.

مک گیر گفت که این مسئله جای نگرانی ندارد ، زیرا این به معنای “تحریک” سیستم ایمنی بدن است.

“هیچ مدرکی وجود ندارد که بگوید اگر شما عوارض جانبی داشته باشید ، آنتی بادی های بهتری دریافت می کنید … اما این شایع است و در بسیاری از واکسن ها اتفاق می افتد.”

مک گیر گفت برخی از افراد از مخلوط کردن دوز واکسن بهره مند می شوند ، از جمله کسانی که AstraZeneca را برای اولین بار دریافت کرده اند اما نگران عدم دریافت مجدد آن هستند.

وی در آنجا گفت که احتمال لخته شدن خون بعد از دوز دوم AstraZeneca در حال حاضر 1 در 600،000 تخمین زده شده است. اما ، وی افزود ، با آلوده شدن افراد بیشتر ، این تعداد ممکن است تغییر کند.

واتسون ، که اولین دوز AstraZeneca خود را در 4 مه دریافت کرد ، ماه گذشته وقتی خبر تغییر در دستورالعمل های واکسن را شنید ناامید شد و چند استان استفاده از آن را بلافاصله پس از انتصاب خود محدود کردند.

این معلم 41 ساله هنوز هم AstraZeneca را واکسنی ایمن و م considersثر می داند و به نقش آن در کند شدن شیوع COVID-19 در انگلیس اشاره می کند ، اما با شنیدن وضعیت نادر لخته شدن که منجر به کشته شدن 5 نفر شده است “کمی وحشت می کند” پرونده مردم در کانادا.

بیش از دو میلیون کانادایی واکسن AstraZeneca را دریافت کردند.

دکتر Zane Chagla ، یک متخصص بیماریهای عفونی و دانشیار دانشگاه مک مستر ، گفت که احتمالاً “تعداد خوبی از افراد” وجود دارند که برای دوز دوم AstraZeneca بر نمی گردند ، مهم نیست که این اختلال لخته شدن نادر است.

بارگذاری …

بارگذاری …بارگذاری …بارگذاری …بارگذاری …بارگذاری …

با وجود گزینه های در حال ظهور که می توانند اثر بخشی یک دوز را کاهش دهند ، چاگلا گفت اکنون ایمن سازی کامل برای افراد از اهمیت بیشتری برخوردار است.  ارائه آنها به Moderna یا Pfizer jab می تواند این را تضمین کند.

وی گفت: “ما باید دوزهای دوم را به انسان تزریق کنیم و از نظر بیولوژیکی (مخلوط کردن واکسن ها) منطقی است.”  “همه آنها پرش های پروتئینی انجام می دهند ، آنها فقط کمی متفاوت این کار را می کنند … و من فکر می کنم دریافت دوز دوم چیزی احتمالاً بهتر از معاشرت فقط با یک دوز واکسن است.”

این گزارش توسط The Canadian Press اولین بار در تاریخ 1 ژوئن 2021 منتشر شد.