واکسن های COVID-19 ، تولید شده در چین ، قبلاً در چندین کشور جهان استفاده شده است.  و برخی از آنها که در هند ، قزاقستان و کوبا توسعه یافته اند حتی قبل از پایان آزمایشات فاز 3 برای جمعیت خود استفاده می شوند.

واکسن های تولید شده در برخی از این کشورها (از جمله نسخه ای از واکسن AstraZeneca از موسسه سرم هند در کوویشیلد ، هند) از فناوری بردار ویروسی یا فناوری mRNA برای تلقیح کانادایی ها استفاده می کنند.  اما سایر واکسن های تولید شده در این کشور کاملاً متفاوت است.

در اینجا نگاهی دقیق به دو نوع واکسن COVID-19 – واکسن پروتئین غیر فعال و کونژوگه – در کشورهای با درآمد متوسط ​​ایجاد شده و در کانادا موجود نیست.

واکسن غیر فعال

چه کسی اینها را می سازد: واکسنهایی از این نوع توسط Sinovac (CoronaVac)، مستقر در شانگهای چین و Sinopharm (BBIBP-CorV)، در پکن ، چین ، Bharat Biotech (Covaxin) در هیدرآباد ، هند و موسسه تحقیقاتی ایمنی زیستی (قزواس) در ژامبیل ، قزاقستان.

نحوه کار آنها: این یک استراتژی آزمایش شده و واقعی است که در بسیاری از واکسن ها علیه بیماری ها از جمله هپاتیت A و هاری استفاده می شود.  این شامل رشد ویروسهای کامل است – در این مورد SARS-CoV-2 ، ویروسی که باعث COVID-19 می شود – و سپس آنها را غیرفعال می کند تا نتوانند باعث عفونت شوند.  برای SARS-Cov-2 ، غیرفعال سازی معمولاً با یک ماده شیمیایی به نام بتا-پروپیولاکتون انجام می شود.  به منظور تقویت پاسخ ایمنی ، ویروس با مواد کمکی ، معمولاً مبتنی بر آلومینیوم ، تزریق می شود.  برخلاف واکسن های mRNA ، این واکسن ها نیز به ذخیره سازی فوق العاده سرد نیاز ندارند.  یخچال معمولی کار را انجام می دهد.

چگونه واکسن های COVID-19 غیرفعال ساخته می شوند و چگونه کار می کنند. (اخبار CBC)

در چه مرحله ای هستند؟ واکسن های غیرفعال چینی پیشرو هستند ، که قبلاً برای استفاده اضطراری تأیید شده اند و تقریباً در همه قاره ها در ده ها کشور در سراسر جهان برای واکسیناسیون گسترده استفاده می شوند.  آنها توسط سازمان بهداشت جهانی برای استفاده اضطراری در لیست بهار امسال ارزیابی شدند.  بهارات بیوتچ نتایج میانی فاز 3 را منتشر کنید برای واکسن کوواکسین در ماه مارس و آوریل ، و این واکسن از ژانویه ، زمانی که برای استفاده اضطراری در آنجا تأیید شد ، در کشورش استفاده می شود.  به همین ترتیب ، موسسه تحقیقات ایمنی زیستی واکسن QazVac خود را در 23 آوریل منتشر کرد، حدود نیمی از آزمایشات مرحله 3 آن است.

چقدر خوب هستند؟ هیچ کس نتایج نهایی مطالعات مرحله 3 خود را منتشر نکرده است ، اما همه نتایج تاکنون از حداقل اثربخشی سازمان بهداشت جهانی 50٪ بیشتر است:

مردم در انتظار دریافت واکسن COVAXIN Bharat Biotech برای COVID-19 در یک استادیوم سرپوشیده در Gauhati ، هند ، در روز پنجشنبه ، 22 آوریل 2021 هستند. واکسن غیرفعال از ژانویه در هند استفاده می شود.  وی نتایج متوسط ​​میانه آزمایشات مرحله 3 را در مارس و آوریل منتشر کرد. (آنوپام نات / آسوشیتدپرس)

کالین فانک ، دانشیار دانشگاه کوئینز در کینگستون ، انتاریو و مشاور زیست پزشکی در شرکت نوواتور ونتورس مستقر در ونکوور اوایل امسال مقاله مشترکی در مجله ویروس ها بود مقایسه تمام واکسن های پیشرو در جهان ، از جمله واکسن های Sinovac و Sinopharm.

وی گفت: “آنها کار می کنند ، اما به طور قطع به اندازه واکسن mRNA موثر نیستند.”  Pfizer و Moderna هم بازدهی بیش از 94٪ را گزارش می دهند.  فانک گفت به دست آوردن اطلاعات قابل اعتماد کار دشواری است زیرا شرکت های چینی نتایج نهایی خود را منتشر نکرده اند.  همانطور که از آنها در بسیاری از کشورها استفاده می شود ، وی افزود که طی چند ماه باید مشخص شود که چقدر خوب کار می کنند.

در حالی که رسماً کارایی این واکسن ها کمتر است ، اما یک مزیت دارند – عوارض جانبی کمتری ، به ویژه تب.  کریگ لافریر ، رئیس تولید واکسن در Novateur Ventures ، که یکی از نویسندگان روزنامه با Funk است ، گفت: این عارضه جانبی است که ممکن است بیشترین نگرانی باشد.  تب در کمتر از دو درصد واکسینه شده با واکسن های غیرفعال دیده می شود ، در حالی که در 15 درصد از واکسن های mRNA و بردار ویروسی این واکسن وجود دارد.

واکسن های کونژوگه

چه کسی اینها را می سازد: حداقل دو واکسن کوبایی از این نوع وجود دارد که به صورت شارژ می شوند تنها واکسن در نوع خود علیه COVID-19: Soberana 02 (نام به معنای “حاکمیت” است) ، ساخته شده توسط موسسه واکسن Finlay در هاوانا ؛  و Mambisa ، توسعه یافته توسط مرکز مهندسی ژنتیک و بیوتکنولوژی (CIGB).

نحوه کار آنها: واکسن های پروتئین کونژوگه نوع خاصی از واکسن زیر واحد پروتئینی است که با یک آنتی ژن (ماده ای که می تواند پاسخ ایمنی ایجاد کند) از یک بیماری هدف مرتبط با آنتی ژن قوی از بیماری دیگر ساخته می شود تا پاسخ ایمنی را تقویت کند.  یکی از موارد رایجی که احتمالاً با آن واکسینه شده اید ، هموفیلوس آنفلوانزای نوع b (Hib) است ، یک واکسن استاندارد کودکان علیه مننژیت که شامل یک پوشش قند یا پلی ساکارید Hib مرتبط با دیفتری ، پروتئین مننگوکوک یا کزاز است.  در مورد Soberana 02 ، دامنه اتصال گیرنده پروتئین سنبله ویروس SARS-CoV-2 ، که باعث COVID-19 می شود ، به یک توکسوئید کزاز متصل می شود ، گزارش پزشکان کوبایی در مجله جهانی بهداشت BMJ .  واکسن مزدوج کوبایی دوم ، ممبیسا ، حاوی همان پروتئین ویروس کرونا و پروتئین هپاتیت B است.  واکسن های مبتنی بر پروتئین را می توان در یخچال معمولی نگهداری کرد.

واکسن های مزدوج COVID-19 چگونه کار می کنند و چگونه ساخته می شوند. (اخبار CBC)

در چه مرحله ای هستند؟ Soberana 02 یکی از دو واکسن کوبایی است که توسط سازمان بهداشت جهانی در پایان آزمایشات بالینی مرحله 3 ذکر شده است (دیگری واکسن عبدالا ، یک واکسن زیر واحد پروتئینی بر پایه آلومینیوم است).  این در حال حاضر به عنوان بخشی از “مطالعه مداخله ای” در هاوانا مورد استفاده قرار می گیرد که شامل آزمایش دوسوکور یا دارونما نیست.  Mambisa ، طراحی شده به عنوان اسپری بینی به جای تزریق ، فاز 1 را در ماه مارس راه اندازی کرد.

چقدر خوب هستند؟ ما نمی دانیم  هرچند که داده های تجربی منتشر یا منتشر نشده است نتایج بالینی در سرور پیش چاپ منتشر شده است.  ویسنته ورس بنکومو ، مدیرکل موسسه فینلای در ماه آوریل به مجله Nature گفت که آزمایشات فاز 1 و 2 Soberana 02 نشان داد که 80٪ افرادی که دو دوز دریافت کرده اند پاسخ آنتی بادی دارند.  وی افزود که برخی از آنها یک تقویت کننده اضافی به شکل Soberana Plus دریافت کردند ، نسخه ای از واکسن برای کسانی که قبلاً COVID-19 داشتند و 100٪ آنها پاسخ آنتی بادی نشان دادند ، بود.

کارگران بهداشت روز چهارشنبه 24 مارس 2021 داوطلبان واکسن COBID-19 Soberana-02 را به عنوان بخشی از مرحله 3 یکی از دو واکسن کوبایی آزمایشی در هاوانا آزمایش کردند. (Ramon Espinosa / عکس استخر / آسوشیتدپرس)

هلن یافه ، استاد تاریخ اقتصادی و اجتماعی در دانشگاه گلاسگو که تحصیل در صنعت بیوتکنولوژی دولتی کوبا را مطالعه کرده است ، گفت: اما کوبا با موفقیت یک واکسن Hib را بر اساس این فناوری تولید کرده و دهه ها تجربه در این زمینه دارد.  وی گفت: “من فکر می کنم بیشتر دنیا محصولات بیوتکنولوژی کوبا را بسیار جدی می گیرند.”  Funk از دانشگاه کوئینز موافقت کرد که کوبا تحقیقات خوبی را انجام می دهد و در مورد Soberana 02 گفت: “مطمئناً من فکر می کنم این نامزدی خواهد بود که می تواند پیشرفت کند و در کشورهای خاصی در جهان مورد استفاده قرار گیرد.”  “ما فقط باید ببینیم.”