دادگاه هلند روز چهارشنبه به Royal Dutch Shell دستور داد تا سال 2030 در مقایسه با سطح سال 2019 در یک پرونده قضایی برجسته که توسط گروه های فعال آب و هوایی تشکیل شد ، میزان انتشار کربن خود را 45 درصد کاهش دهد ، که این تصمیم را به عنوان یک پیروزی برای کره زمین ارزیابی می کند.

دادگاه منطقه لاهه حکم داد که غول انرژی انگلیس و هلند وظیفه دارد میزان انتشار گازهای گلخانه ای را کاهش دهد و برنامه های فعلی کاهش آن به اندازه کافی مشخص نیست.

این تصمیم می تواند سرمشقی برای چنین مواردی علیه شرکت های چند ملیتی آلوده در سراسر جهان باشد.  فعالان که در مقابل سالن دادگاه جمع شده بودند با قرائت تصمیم با صدای بلند تشویق کردند.

راجر کاکس ، وکیل بخش هلندی دوستان زمین ، یکی از سازمانهای این پرونده گفت: “امروز آب و هوا پیروز شده است.”

کاکس افزود: “این تصمیم جهان را تغییر خواهد داد. در سطح جهانی ، مردم در بلوک های ابتدایی قرار دارند تا از طریق نمونه ما اقدامات قانونی را علیه شرکت های نفتی انجام دهند.”

دادگاه لاهه درمورد چگونگی دستیابی به کاهش سفارش داده شده توسط Royal Dutch Shell نگفت ، گفت که شرکت مادر غول انرژی “در انجام تعهدات خود در زمینه کاهش و شکل دادن به سیاست های شرکتی گروه Shell آزادی کامل دارد.”

شل تصمیم را “ناامیدکننده” خواند

شل در یک پاسخ کتبی اعلام کرد انتظار دارد از “تصمیم ناامیدکننده دادگاه” تجدید نظر کند.

این شرکت گفت که “در حال حاضر میلیاردها دلار در انرژی کم کربن از جمله شارژ وسایل نقلیه الکتریکی ، هیدروژن ، انرژی های تجدید پذیر و سوخت های زیستی سرمایه گذاری کرده است. ما می خواهیم تقاضا برای این محصولات را افزایش دهیم و تجارت جدید انرژی خود را حتی سریعتر گسترش دهیم.”

در جلسه دادرسی در ماه دسامبر ، وکیل شل ، دنیس هورمن ، گفت که این حکم علیه این شرکت می تواند شرایطی را ایجاد کند “در آن طرف های بی شماری می توانند یکدیگر را بخاطر نقش خود در این انتقال انرژی (از طریق دادگاه ها) مسئول بدانند” و نقش اصلی را به قضات بدهند. “در یک روند سیاسی فعال و ظریف”.

شل می گوید این آرزو را برای خود رقم زده است که تا سال 2050 یا تقریباً یک تجارت انرژی صفر و صفر باشد.

دادگاه خلاصه رأی خود به انگلیسی را اعلام کرد که شرکت در حال حاضر نقض تعهد خود در زمینه کاهش انتشار گازهای گلخانه ای را ندارد ، همانطور که ​​گروه های زیست محیطی استدلال کرده اند ، زیرا شرکت مادر سیاست انتشار خود را سخت تر می کند.

اما او حکم کرد که سیاست شل “خاص نیست ، هشدارهای زیادی دارد و مبتنی بر نظارت بر تحولات اجتماعی است ، نه بر اساس مسئولیت خود شرکت در دستیابی به کاهش CO2.”

“بنابراین دادگاه به RDS دستور داد تا از طریق سیاست های شرکتی گروه شل ، میزان تولید گازهای گلخانه ای گروه Shell ، تأمین کنندگان و مشتریان آن را در مقایسه با سطح 2019 تا پایان 2030 خالص 45 درصد کاهش دهد.”

موارد آب و هوایی

گروهی متشکل از هفت سازمان زیست محیطی و حقوق بشری و حدود 1700 شهروند هلندی با طرح این پرونده در سال 2018 از دادگاه خواستند که به Shell دستور دهد میزان انتشار گازهای گلخانه ای را مطابق با اهداف جهانی تعیین شده در توافق نامه آب و هوای پاریس کاهش دهد.  این مساوی است با کاهش 45 درصدی انتشارات شل تا سال 2030.

دادگاه در مورد ادعاهای شش نفر از این گروه ها رای داد.

این پرونده در هلند آخرین مورد از مجموعه چالش های حقوقی است که فعالان آب و هوایی در تلاش برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای در سراسر جهان هستند ، اما اعتقاد بر این است که این اولین شرکت چند ملیتی است.

یکی از اولین پرونده های موفقیت آمیز در زمینه اقلیم نیز در هلند بود ، جایی که دادگاه عالی دو سال پیش حکم 2015 را تأیید کرد که دولت را ملزم به کاهش حداقل 25٪ از میزان انتشار از سطح مرجع 1990 می کند.

در ماه فوریه ، دادگاهی در پاریس حکم داد که دولت فرانسه در دادخواست چهار سازمان غیردولتی اقدام کافی برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی نکرده است.  ماه گذشته ، دادگاه عالی آلمان گفت که دولت فدرال باید اهداف مشخصی را برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای پس از 2030 تعیین کند.

دونالد پاولز ، مدیر هلند “دوستان زمین” ، تصمیم در لاهه را “یک پیروزی بزرگ برای سیاره ما ، برای فرزندان ما و یک جهش بزرگ به آینده برای همه” خواند.