طرفین روز سه شنبه گفتند ، جو بایدن ، رئیس جمهور ایالات متحده و ولادیمیر پوتین ، رهبر روسیه ، نخستین اجلاس خود را ماه آینده در ژنو برگزار خواهند کرد ، هرچند پیش بینی نمی شود هیچ پیشرفتی داشته باشد.

جلسه در شهر ثروتمند سوئیس – محل برگزاری بسیاری از سازمانهای سازمان ملل و محل برگزاری اجلاس تاریخی در سال 1985 بین رهبر شوروی میخائیل گورباچف ​​و رئیس جمهور آمریکا رونالد ریگان – در 16 ژوئن برگزار می شود.

سخنگوی کاخ سفید ، جن پسکی ، گفت: “رهبران در حالی که ما برای بازگرداندن قابلیت پیش بینی و ثبات در روابط ایالات متحده و روسیه تلاش می کنیم ، درباره طیف گسترده ای از مسائل فوری بحث خواهند کرد.”

کرملین جزئیات اجلاس را تأیید کرد و در بیانیه ای گفت که پوتین و بایدن در مورد “موضوعات ثبات استراتژیک” و همچنین “حل منازعات منطقه ای” و بیماری همه گیر Covid-19 گفتگو خواهند کرد.

بایدن که اولین سفر بین المللی خود را به عنوان رئیس جمهور انجام می دهد ، بلافاصله پس از اجلاس جداگانه با متحدان اصلی غربی خود در G7 ، ناتو و اتحادیه اروپا به ژنو خواهد رفت.

دیدار شخصی با رهبر کرملین در حالی رخ می دهد که سالهاست شاهد آن نیستیم ، واشنگتن اکنون جاه طلبی های خود را به سمت ایجاد رابطه ای سوق می دهد که در آن دو کشور یکدیگر را درک کنند و بتوانند در زمینه های خاص با یکدیگر همکاری کنند.

برخلاف سال 2009 ، وقتی بایدن معاون رئیس جمهور بود و دولت وقت باراک اوباما “تنظیم مجدد” دیپلماتیک با دولت پوتین را اعلام کرد ، انتظارات این بار برای ورود به جلسه بسیار کمتر است.

مقامات کاخ سفید گفتند که پوتین یک نشست پر سر و صدا را در زمانی دوست دارد که با یک غرب عمدتاً خصمانه روبرو باشد ، اما تصمیم بایدن برای دیدار نباید به عنوان نشانه تایید باشد.

پسکی گفت: “ما دیدار با رئیس جمهور روسیه را پاداش نمی دانیم.”

بایدن از زمان روی کار آمدن ، تحریم های جدیدی را علیه مسکو به دلیل نقش روسیه در حمله سایبری گسترده خورشیدی و مداخلات مکرر در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 اعمال کرده است.

علاوه بر این ، واشنگتن از مسکو به دلیل مسمومیت نزدیک به مرگ و به دنبال آن زندانی شدن یکی از آخرین مخالفان آشکار پوتین ، الکسی ناوالنی ، انتقاد کرد.

تنش ها در اوکراین ، جایی که روسیه قبلاً سرزمین ها را کنترل کرده و اخیراً در یک نمایش جدید از نیروها را در مرز جمع کرده ، تنش زیاد است.

تمرکز دیگر به بلاروس تحت سلطه روسیه است ، که این هفته پس از آنکه مقامات هواپیمایی بالادست را مجبور به فرود کردند و سپس مخالف رئیس جمهور الکساندر لوکاشنکو را در هواپیما دستگیر کردند ، سر و صدا ایجاد کرد.

و جایی که بایدن به مصاحبه کننده گفت که با توصیف پوتین به عنوان “قاتل” موافق است ، دولت روسیه رسما ایالات متحده را یک کشور “دشمن” اعلام کرده است.

این ادعاها بسیار دور از روابط معمول و گیج کننده پوتین و سلف بایدن ، دونالد ترامپ است.

اجلاس ژنو تقریباً سه سال بعد از ترامپ در کنار رهبر کرملین بر سر آژانس های اطلاعاتی آمریکا در مورد دخالت مسکو در انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا برگزار می شود.

هر دو طرف در تلاشند تا آبهای پیش از نشست ژنو را آرام کنند ، کاخ سفید ابراز امیدواری کرد که با روسیه در زمینه موضوعات استراتژیک کاملاً مشخص مانند کنترل تسلیحات هسته ای و گفتگوهای تسلیحات هسته ای ایران همکاری کند.

برای آماده سازی زمینه ها ، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا و سرگئی لاوروف ، پیشکسوت وزیر امور خارجه روسیه هفته گذشته در ریکیاویک ایسلند دیدار کردند.

سخنگوی کرملین ، دیمیتری پسکوف پس از نشست بلینکن و لاوروف گفت که برقراری مجدد روابط “کار آسانی نیست” ، اما “علامت مثبت” را دید.

مسکو از تصمیم آمریکا در کنار گذاشتن تحریم های به تأخیر انداختن تکمیل خط لوله انتقال گاز Nord Stream 2 ، یک مسیر اصلی تأمین انرژی از روسیه به اروپا ، استقبال می کند که مقامات آمریکایی می ترسند اتحادیه اروپا بیش از حد به روس ها وابسته شود.

مقامات می گویند با توجه به وضعیت نگران کننده روابط ایالات متحده و روسیه به زودی تغییرات کوچک بعید است.  این واشنگتن تنها فرصتی را برای تعیین جایگاه هر کشور در سطح ریاست جمهوری باقی می گذارد ، بنابراین امیدوار است که از تشدید خطرناک جلوگیری کند.

پسکی گفت: “این چگونه دیپلماسی کار می کند. ما فقط در موافقت با مردم ملاقات نمی کنیم.”

وی گفت: “رئیس جمهور ایالات متحده از مقابله با مخالفان ما نمی ترسد و از لحظه ای دیپلماسی شخصی برای انتقال زمینه های مورد نگرانی و جستجوی مناطق برای کار مشترک استفاده نمی کند.”

“ما در آخر انتظار نداریم که از اینجا به راحتی خنک شود.