شانگهای – مراکز ردیابی اروپا و ایالات متحده روز شنبه اعلام کردند که لاشه بزرگترین موشک چین که هفته گذشته پرتاب شد ، انتظار می رود اواخر شنبه یا اوایل روز یکشنبه در جو فرو برود.

وزارت امور خارجه چین روز جمعه اعلام کرد که پس از ورود ارتش آمریکا به گفته فرماندهی فضایی آمریکا ، آنچه که آن را ورود مجدد غیرقابل کنترل می نامد ، ردیابی می شود ، پس از ورود مجدد بقایای موشک ، بسیاری از بقایای موشک می سوزد و بعید است خساراتی وارد شود.

سرویس ردیابی و ردیابی فضایی اتحادیه اروپا (EU SST) اعلام کرد آخرین پیش بینی خود برای زمان ورود مجدد بدنه موشک Long March 5B 190 دقیقه در هر دو طرف در ساعت 0211 GMT روز یکشنبه 190 دقیقه بوده است.

مرکز تحقیقات مداری و آواربرداری شرکت هوافضا (CORDS) ، یک مرکز تحقیق و توسعه ایالات متحده با بودجه ایالات متحده ، پیش بینی خود را برای ورود مجدد ظرف چهار ساعت در هر دو طرف در 0330 GMT روز یکشنبه به روز کرد.

EU SST در وب سایت خود گفت که احتمال آماری تأثیر زمین در مناطق پرجمعیت “کم” است ، اما خاطرنشان کرد که ماهیت کنترل نشده سایت ، پیش بینی ها را نامشخص می کند.

5 مارس طولانی – شامل یک مرحله اصلی و چهار تقویت کننده – در 29 آوریل با ماژول بدون سرنشین Tianhe از جزیره هاینان چین به پرواز درآمد ، که شامل محل زندگی یک ایستگاه فضایی دائمی چین است.  این موشک قرار است 10 مأموریت دیگر برای تکمیل ایستگاه دنبال کند.

موشکهای بلند 5 مارس از جاه طلبی های کوتاه مدت چین از تحویل ماژول ها و خدمه به ایستگاه فضایی برنامه ریزی شده آن تا پرتاب کاوشگرهای تحقیقاتی به ماه و حتی مریخ ، بخشی جدایی ناپذیر بوده است.

مارس طولانی که هفته گذشته راه اندازی شد ، دومین اجرای نوع 5B از زمان اولین پرواز در ماه مه سال گذشته بود.

جاناتان مک داول ، اخترفیزیکدان مستقر در هاروارد ، پیش از این به رویترز گفته بود که قطعات موشک احتمالاً در زمین ، شاید در یک منطقه پرجمعیت فرود می آیند ، مانند ماه مه سال 2020 ، زمانی که قطعات 5 مارس طولانی به ساحل عاج باریدند. به چندین ساختمان آسیب رسانده است ، هرچند هیچ گونه زخمی گزارش نشده است.

بقایای پرتاب موشک چینی در چین غیرمعمول نیست.  در اواخر آوریل ، مقامات شهر شیان ، استان هوبئی ، به مردم منطقه اطراف اعلامیه ای دادند تا آماده تخلیه شوند زیرا انتظار می رود واحدها در منطقه فرود بیایند.

شرکت هوافضایی در یک پست وبلاگی گفت: “مارس 5B طولانی دوباره غیرمعمول است ، زیرا در حین پرتاب ، مرحله اول موشک به جای سقوط ، به همان روال معمول ، به سرعت مدار می رسد.”

“بدن خالی موشک اکنون در مدار بیضوی دور زمین قرار دارد ، جایی که به سمت ورود مجدد کنترل نشده در حال کشیدن است.”

فاز هسته ای هسته خالی از هفته گذشته در حال از دست دادن ارتفاع است ، اما میزان خرابی مداری آن به دلیل متغیرهای جوی غیر قابل پیش بینی همچنان نامشخص است.

این یکی از بزرگترین قطعات بقایای فضایی است که به زمین بازمی گردد ، کارشناسان جرم خشک آن را حدود 18 تا 22 تن تخمین زده اند.

مرحله اصلی اولین بار طولانی در تاریخ 5 مارس 5B ، که سال گذشته به زمین بازگشت ، تقریباً 20 تن وزن داشت و از بقایای شاتل فضایی کلمبیا در سال 2003 ، ایستگاه فضایی سالیوت 7 اتحاد جماهیر شوروی در 1991 و Skylab از ناسا در سال 1979 پیشی گرفت.

(گزارش توسط اندرو گالبرایت ، وینی جو و گابریلا بورتر ؛ ویرایش شده توسط رایان وو ، سایمون کامرون-مور و دایان کرافت)