روحانی خاطرنشان کرد: در دل و اذهان مردم جهان نسبت به انقلاب احترام وجود دارد و ابرقدرت‌ها هرچند مردم و انقلاب را اذیت کردند ولی واقعیت این است که ملتی از اسارت نجات یافت، دست استعمارگران را قطع کرد و امروز در این کشور اراده و آرای ملت حاکم است. تا روزی که در حکومت جمهوری اسلامی رأی مردم همه‌کاره است، ما شکست نمی‌خوریم و اگر در رأیِ مردم، «اما و اگر» ایجاد کردیم و گفتیم که مهم نیست 50 درصد یا 80 درصد پای صندوق رأی بیایند، خدای ناکرده ممکن است این لطف خدا را از دست بدهیم و ان‌شاءالله این مسئله رخ نخواهد داد.

 

وی ادامه داد: امسال آماده جشن بزرگ پیروزی انقلاب اسلامی هستیم و البته شکل آن به‌خاطر کرونا متفاوت است ولی دل‌ها سرشار از شور انقلابی است؛ دشمنان ما چه فکرها می‌کردند و همان سال مقاماتی در تلویزیون‌های غربی آمدند و گفتند "این انقلاب 6 ماه عمر نخواهد داشت" و البته چند سال قبل هم یک فردی گفت "سال 97 جشن انقلاب را نخواهیم داشت"، این حرف‌ها، حرف‌های دست‌ِچندم است و حرف اول آنها این بود که انقلاب مستقر شود

 

نمی‌خواستند صندوق آرا باشد ولی وقتی دیدند دهم و یازدهم فروردین 58 مردم با نظم و ترتیب در صف رأی حضور دارند و 12 فروردین نتایج آن اعلام شد امسال با ویژگی دیگری انقلاب را جشن می‌گیریم؛ از یک طرف کسانی می‌خواستند با تروریسم اقتصادی ما را زمین بزنند و سال قبل و قبل‌تر بر این کشور حاکم شوند، هرچند مردم سختی را تحمل کردند اما اهداف بلند ملی انقلابی، دینی و وظایف ملی و شرعی خود را فراموش نکردند ممکن است

 

مردم از دولت و مسئولان هم گلایه داشته باشند و بگویند "فلان‌جا چرا این کار و آن کار را نکردید؟" اما وقتی پای ایران، تمامیت ارضی، استقلال کشور و نظام جمهوری اسلامی به‌میان می‌آید، همه درد، غم، رنج و مشکلات فراموش می‌شود و آن هدف بلند پیش‌ِروی آنها قرار می‌گیرد و می‌خواهند از آن حفاظت کنند.

 

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: امسال در شرایطی وارد دهه فجر می‌شویم که مطمئن‌تر از همیشه هستیم که جنگ اقتصادی دشمن هم شکست خورده است و  در مسیر روزهای پایانی خود به‌سر می‌برد امروز همه در دنیا اعلام می‌کنند و سیاسیون و البته غیر از یک رژیمِ فاسدِ جنایت‌کارِ کودک‌کش و یکی ـ دو کشورِ کوچک در منطقه که گاهی حرف بی‌ربط می‌زنند، کل دنیا به آمریکا می‌گویند که "چرا به تعهدات خود برنمی‌گردی".

 

روحانی افزود: ممکن است اروپایی‌ها به ما ایراد داشته باشند و البته این ایرادها نادرست است و ما از آن‌ها طلب داریم؛ ما صبر بزرگی کردیم و یک‌سال دست‌روی‌دست گذاشتیم و وعده‌های آن‌ها را گوش دادیم و اروپایی‌ها به وعده‌های خود عمل نکردند و یا نتوانستند عمل کنند و بعد از یک سال هم که تهدات خود را کنار گذاشتیم، مهلت‌های دوماهه دادیم. ما گفتیم که "شما به تعهدات خود به‌صورت کامل بازگردید و ما هم بازمی‌گردیم و آن‌ها نمی‌توانند به ما ایراد بگیرند و منطق ما منطق صحیحی است.

 

وی گفت: امروز همه می‌بینند که جنایتکار بزرگ، شرور بزرگ و کسی که هر روز مردم را آزاد می‌داد رفته و شرایط متفاوت شده است و البته این‌که چه‌زمانی بتوانیم مسائل‌مان را با دنیا حل‌وفصل کنیم بحث دیگری است. شرایط امروز ما درباره تحولات اقتصادی با یکی ـ دو ماه پیش متفاوت است. اگر خبرنگاران از هر وزیر ما بپرسند که شرایط در تجارت، تولید و اقتصاد و سایر عرصه‌ها نسبت به یکی ـ دو ماه چگونه است؟ همگی می‌گویند شرایط بهتری داریم.

 

وزیر صمت در یکی از جلسات از چند مرکز تولید لوازم خانگی در قم و اصفهان نام برد که به‌صورت سه‌شیفت کار می‌کنند و تولید آن‌ها نسبت به سال گذشته 2 برابر شده است. درست است که بنگاه‌هایی هم تعطیل شده‌اند و صدا و سیما و رسانه‌ها گاهی آن‌ها را نشان می‌دهند ولی بنگاهی را هم که از یک شیفت، به‌صورت سه‌شیفت کار می‌کند بگوییم.

 

رئیس‌جمهور با تأکید به اینکه "باید همگی دست‌به‌دست یکدیگر بدهیم و مشکلات را حل کنیم"، خاطرنشان کرد: قرار نیست عده‌ای مشکلات را حل کنند و عده‌ای هم کنار بنشینند و چرتکه بیندازند و یا به‌نفعِ دشمن «هورا» بکشند و بلکه همه باید با هم کار کنیم و این کشور برای همه است و یک کالا گران و یا ارزان شود و ارزش پول ملی بالا برود و افزایش شود و زیرساخت‌ها افزایش یابد، برای همه است.

 

روحانی گفت: دولتی در تمامِ این سه‌سال، وسط میدان جنگ اقتصادی تحمیلی بوده است و انتقاد آزاد است و حق دارند انتقاد کنند ولی اول لازم است ضمن در نظر گرفتن اقدامات دولت، انتقادات خود را هم مطرح کنند و اگر این‌گونه باشد خوب است و اگر راه‌حل هم بدهند که بهتر است. انتقاد در جای خود خوب است ولی گاهی روح مردم آزار می‌بیند که ببینند کسانی در کشور نسبت به دولت با لحن نادرست صحبت می‌کنند

 

 هم آزادی بیان برای آن‌ها لحاظ می‌شود و مصونیت نیز برایشان تضمین شده است و مُهر زده شده که "هر چه می‌خواهی بگو و تو آزادی"؛ البته گاهی هم پشت‌پرده آن‌ها را تشویق هم می‌کنند ولی اگر کسی بخواهد به‌نفعِ دولت حرف بزند، باید آزادی داشته باشد و باید در رسانه آزادی داشته باشد و آزادی بیان و مصونیت چنین فردی معلوم نیست. کسی که به‌عنوان حامی دولت می‌آید، ان‌شاءالله که این‌طور نیست ولی می‌ترسیم افرادی تحت فشار هم قرار بگیرند چون از دولت حمایت می‌کنند.

وی با ابراز اینکه "باید دست‌به‌دست هم بدهیم و آمار و ارقام نشان می‌دهد که وضعیت ما در سه‌ماهه دومِ امسال از شرایط سه‌ماههِ اول بهتر است"، تصریح کرد: این در حالی است که در بسیاری کشورها شرایط اقتصادی خوبی ندارند

 

رشد اقتصادیِ با نفت و بدون نفتِ ما مثبت بوده است. از اول سال هر زمان که در جلسه اقتصادی صحبت می‌کردیم، همیشه تقریباً آمار مشابه بوده و گفته شده است که حدود 4 میلیون تن کالاهای اساسی و 7 میلیون تن کالاهای دیگر وجود دارد، کالا می‌آید، ارز تهیه و خرید انجام می‌گیرد و مواد اولیه کارخانه‌جات، کالاهای اساسی و ضروری می‌آید.

رئیس‌جمهور میان سخنان خود به روز ملی گمرک اشاره کرد و گفت: از گمرکات و افرادی که در این عرصه می‌کوشند نیز تشکر می‌کنم که واقعاً در شرایط کرونا کار و تلاش کردند و وضع گمرکات ما کاملاً با گذشته متفاوت است و از گمرک سنتی در آمده است و به‌سمت گمرک مدرن می‌رویم. گمرک ما گمرکِ موبایل است و یک نفر می‌تواند ورود و خروج و وضعیت کالای خود را با تلفن همراه خود مشاهده کند.