سندرم لخته شدن خون جدید ، که در اقلیت کمی از گیرندگان COVID-19 دیده می شود ، همچنان توجه قابل توجهی را به خود جلب می کند ، اما کارشناسان می گویند این رویداد بسیار نادر است – و در بیشتر موارد قابل درمان است.

ترومبوسیتوپنی ترومبوتیک ناشی از واکسن یا VITT حداقل در 12 گیرنده Oxford-AstraZeneca در کانادا شناسایی شده است و در میان این موارد سه مرگ وجود دارد.

دکتر جف ویتز ، مدیر اجرایی موسسه تحقیقات ترومبوز و آترواسکلروز (TAARI) در دانشگاه مک مستر ، هفته گذشته در مصاحبه ای گفت که پزشکان هر روز اطلاعات بیشتری در مورد VITT کسب می کنند.

و این خبر خوبی برای کسانی است که نگران توسعه بالقوه این اختلال هستند ، که مربوط به تصاویر ناقل ویروسی AstraZeneca و Johnson & Johnson است اما به طور قطعی مربوط نیست.

وایتز گفت: “ما در حال حاضر می دانیم که چگونه این را تشخیص دهیم و می دانیم که چگونه آن را درمان کنیم.”  “بنابراین حتی اگر شما از آن افراد نادر و بدبخت باشید – شاید از هر یک میلیون نفر – که به آن مبتلا می شوند ، ما می دانیم چه باید بکنیم.”

بیشتر کارشناسان ادعا می کنند که فواید واکسیناسیون بسیار بیشتر از خطر کوچک لخته است ، ویتز خاطرنشان کرد که لخته در بیماران مبتلا به COVID-19 بسیار بیشتر است.

اما برخی از استان ها از استفاده از AstraZeneca دور شده اند.  آلبرتا با استناد به کاهش عرضه ، روز سه شنبه اعلام کرد که دیگر دوزهای اول سکته را در دو نوبت انجام نمی دهد و ساعاتی بعد انتاریو گفت که به دلیل افزایش موارد اختلال نادر لخته شدن ، دوزهای اول را متوقف می کند.  BioNTech و Moderna به معنای دسترسی بیشتر کانادایی ها به این عکس ها است.

نخست وزیر جاستین ترودو روز سه شنبه گفت که همه واکسن های مجاز “از نظر بهداشت کانادا ایمن و م consideredثر در نظر گرفته شده اند”.

آنچه در مورد VITT می دانیم در اینجا است:

چقدر اتفاق می افتد؟

خطر VITT به ازای هر مورد از 50،000 دوز داده شده به یک در 250،000 مورد محاسبه می شود.

دکتر مناکا پای ، متخصص ترومبوز ، هفته گذشته گفت که این دامنه به دلیل استانداردهای مختلف گزارش در سراسر جهان است و با تزریق واکسن های بیشتر در سراسر جهان ، تعداد آنها تغییر می کند.

وی گفت: “ما هر روز عکس های بیشتری می گیریم و البته پزشکان موارد را کنترل می کنند ، به طوری که هر ساعت تغییر می کند.”

کمیته مشورتی ایمن سازی ملی می گوید نرخ VITT در کانادا از 28 آوریل نزدیک به یک در 100،000 بود.  در پایان ماه گذشته بیش از 1.7 میلیون دوز AstraZeneca در کانادا تجویز شده است.  روز سه شنبه ، انتاریو گفت که خطر در استان نزدیک به یک در 60،000 است.

در همین حال ، از 23 آوریل ، 17 مورد VITT در ایالات متحده تأیید شده است – از بیش از هشت میلیون دوز واکسن ناقل ویروس جانسون و جانسون.  AstraZeneca در ایالات متحده تأیید نشده است و Johnson & Johnson اگرچه در کانادا تأیید شده است اما هنوز در اینجا استفاده نمی شود.

VITT چه عواملی ایجاد می کند؟

پی گفت به نظر می رسد این اختلال پاسخی ایمنی به واکسن ها علیه ناقلین ویروسی است.  از آنجا که آنتی بادی طی چهار تا 28 روز پس از سکته مغزی تولید می شود ، پلاکت ها به طریقی در تعداد کمی از افراد “روشن” می شوند.

وی گفت که مشخص نیست که چرا اقلیت گیرندگان تحت تأثیر قرار گرفتند و دیگران تحت تأثیر قرار نگرفتند.

به گفته پی ، به نظر می رسد لخته شدن خون قبلی یا سابقه خانوادگی لخته اهمیتی نداشته باشد ، همچنین روی قرص های جلوگیری از بارداری نیز وجود ندارد – که خطر لخته شدن حدود 5 تا 10 هزار را به همراه دارد.

پی افزود ، جنسیت همچنین نشان نمی دهد که چه کسی بیشتر مستعد ابتلا به VITT است.

علائم مشاهده چیست؟

تعدادی از علائم گسترده ممکن است VITT را نشان دهند.  NACI در ابتدا گفت که علائم بین چهار تا 20 روز پس از دریافت واکسن ناقل ویروس را تحت نظر دارد ، اما اخیراً این برنامه را به چهار تا 28 روز افزایش داده است.

علائم شامل سردردهای مداوم و شدید ، مشکل در حرکت دادن قسمت های بدن ، تشنج ، تاری دید یا دوبینی ، تنگی نفس یا درد در کمر ، قفسه سینه یا شکم است.  تغییرات قابل توجه در اندام – تورم ، قرمزی ، رنگ پریدگی یا احساس سرما در بازو یا پا – همچنین ممکن است لخته را نشان دهد.

لخته ها معمولاً در سر ، ریه ها ، پاها یا معده ایجاد می شوند ، بنابراین علائم مربوط به این قسمت های بدن را نباید نادیده گرفت.  اما ویتز گفت برخی از لخته های VITT در قسمت هایی از بدن دیده می شود که به طور معمول با لخته ارتباط ندارند ، از جمله رگهای اسپلانچنیک که کبد ، طحال و روده را تخلیه می کنند.

بارگذاری …

بارگذاری …بارگذاری …بارگذاری …بارگذاری …بارگذاری …

لخته های نادر VITT تقریباً به طور انحصاری پس از اولین دوز واکسن برداری ویروسی مشاهده شد ، اما پی خاطرنشان کرد که یک مورد بعد از دوز دوم در انگلستان گزارش شده است.  این فرد بعد از اولین دوز لخته احساس لخته نمی کند.

اگر فکر می کنید صاحب یک حق امتیاز هستید چه کاری انجام می دهید؟

پی گفت در صورت بروز علائم ، افراد باید به دنبال کمک پزشکی باشند.

پزشک مراقبت های اولیه – پزشک خانواده ، کلینیک تعیین مکان یا پزشک از راه دور بهداشت – می تواند “در صورت کنترل علائم” راهنمایی کند.

اما اگر سنگین تر به نظر می رسند ، به اتاق اورژانس بروید.

مانند بسیاری از موارد دیگر ، به نظر می رسد که درمان زودرس با VITT آسان تر است.

چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک برای تعیین کم بودن پلاکت در بیمار ، شمارش کامل خون (CBC) را تعیین می کند ، گاهی اوقات آزمایش خون یا تصویربرداری اضافی مانند MRI برای تعیین تشکیل لخته انجام می شود.

چگونه درمان می شود؟

پی گفت ، درمان های م areثر در دسترس هستند ، “اگر زود شروع شود” ، از جمله انواع خاصی از رقیق کننده های خون و داروهایی که سیستم ایمنی بدن را تعدیل می کنند.

وی تأکید کرد که اگرچه نادر است ، اما اختلال لخته شدن جدی است و درمان می تواند برای برخی شدید باشد.

وی گفت: “این مثل این نیست که از چیزی فیلمبرداری کنید و به خانه بروید.”  “به طور کلی ، این شامل بستری شدن در بیمارستان و برخی از مراقبت های دقیق دقیق تعدادی از پزشکان مختلف است.”

پزشکان از استفاده از هپارین رقیق کننده خون در موارد VITT که به نظر می رسد شباهت زیادی به اختلال دیگری به نام HIT یا ترومبوسیتوپنی ناشی از هپارین داشته باشد ، دور می مانند.

در حالی که به نظر می رسد میزان مرگ و میر در میان موارد نادر VITT در سراسر جهان حدود 20٪ است ، ویتز گفت که انتظار می رود این تعداد کاهش یابد.

وی گفت: “ما در حال بهبود هستیم تا بدانیم چیست و چگونه می توان با تشخیص زودتر آن را درمان کرد.”  “اما هنوز چیزی نیست که شما بخواهید بدست آورید.”

این گزارش توسط مطبوعات کانادایی اولین بار در تاریخ 12 مه 2021 منتشر شد.