اما با پیشرفت تکنولوژی ، رسانه های اجتماعی رو به گسترش گذاشته و زندگی مصرف کنندگان بصورت آنلاین و ترسناک تر شده است.  طرفداران حریم خصوصی همیشه این مدل را مورد انتقاد قرار می دهند و افراد منظم بیشتری از این مسئله آگاه می شوند و برخی از آنها با بارگیری مسدودکننده های تبلیغات ابراز نارضایتی می کنند.

گوگل اولین نفری نیست که این تغییر را انجام می دهد.  در سال 2017 ، اپل شروع به محدود کردن و در نهایت مسدود کردن کامل کوکی های شخص ثالث در مرورگر Safari خود کرد.  فایرفاکس موزیلا خیلی زود دنبال آن رفت.  به گفته شرکت تحقیقاتی eMarketer ، این دو مرورگر کمتر از 20 درصد بازار را تشکیل می دهند.

اگرچه گوگل سالانه حدود 180 میلیارد دلار درآمد به تبلیغات و پیگیری متکی است ، مدیر عامل شرکت Sundar Pichai در جلسه استماع کنگره در سال 2019 اعتراف کرد که مردم دوست ندارند به صورت آنلاین ردیابی شوند.  و در ژانویه 2020 ، گوگل گفت که کوکی های شخص ثالث را برای دو سال آینده در Chrome مسدود می کند.

برخی از رقبای فن آوری تبلیغات گوگل می گویند این حرکت اصلاً مربوط به حریم خصوصی نیست ، بلکه راهی برای صدمه زدن به رقبا و سوق دادن تبلیغ کنندگان به YouTube و جستجوی تبلیغاتی است که نیازی به کوکی ندارند. تا افراد را به طور مثر راهنمایی کند.

راتکو ویداکوویچ ، بنیانگذار AdProfs ، یک شرکت مشاوره مستقل در زمینه فناوری تبلیغات ، گفت: “شما می توانید ادراک عمومی خود را همزمان با تقویت سلطه خود و افزایش سهم بازار خود تنظیم کنید.”  “به نظر نمی رسد اهمیتی بدهم.”

شارژ کردن

سخنگوی گوگل از مارس به یک وبلاگ شرکت اشاره کرد ، جایی که مدیر محصول ، مارشال ویل ، گفت هدف این شرکت منسوخ بودن کوکی ها در عین حال کمک به ناشران وب در رشد تجارت خود است.  ویل گفت: باز کردن این تعادل برای “باز نگه داشتن شبکه ، دسترسی و رونق همه” بسیار مهم است.

Google می تواند به راحتی کوکی ها را در Chrome مسدود کند زیرا کد اصلی مرورگر را طراحی و کنترل می کند.  برای جایگزینی آنها ، مهندسان Google برای توصیف پیشنهادات تبلیغاتی بدون کوکی خود ، یک مجموعه مخفف از مخفف های پرندگان مانند FLOC ، FLEDGE و TURTLEDOVE ایجاد کرده اند.

این ایده ها از طریق کنسرسیوم شبکه جهانی وب یا W3C ، یک گروه بین المللی از شرکت های فناوری که بحث و تنظیم قوانینی را برای نحوه کار شبکه انجام می دهند.  با این حال ، Google واقعاً به تأیید سایر اعضای W3C احتیاج ندارد.  از آنجا که مرورگر آن بزرگترین مرورگر در جهان است ، می تواند به سادگی قوانین جدیدی ایجاد کند و توسعه دهندگان وب باید آنها را رعایت کنند یا اینکه ببینند وب سایت هایشان در Chrome کار نمی کنند.

پیتر اسنایدر ، محقق ارشد حفظ حریم خصوصی در Brave ، مرورگری که با Chrome گوگل رقابت می کند ، گفت: “گوگل ، با استفاده از سربرگ W3C برای انجام این کارها ، کمتر به یک بازی قدرت Google شباهت دارد.”

بیشترین ایده مورد بحث تاکنون FLOC است که به معنای آموزش هم گروهی فدرال است.  تحت FLOC ، به جای اینکه به وب سایت ها اجازه دهد کوکی ها را در مرورگر شخص قرار دهند ، خود مرورگر کارهای آنها را به صورت آنلاین کنترل می کند.  وی سپس با استفاده از هوش مصنوعی آنها را به گروهی متشکل از چند هزار نفری که AI تشخیص می دهد به همان نوع محصولات علاقه مند هستند ، اختصاص می دهد.  سپس ، به جای خرید دسترسی برای افراد ، تبلیغ کنندگان هزینه تبلیغاتی را پرداخت می کنند که در یک گروه خاص برای کاربران نمایش داده شود.

شناسه های کوهورت هر هفته به روز می شوند ، بنابراین براساس جدیدترین رفتار مرور هستند.

شارژ کردن

در دنیای قدیم ، وب سایت ها دائماً اطلاعات مربوط به شما را بر اساس کوکی های پشت سر شما بازیابی می کردند.  اکنون ، تنها اطلاعاتی که مرورگر شما ارائه می دهد این است که شما کدام گروه هستید.  گوگل می گوید این سیستم 95 درصد به اندازه تبلیغات کوکی های قدیمی برای تبلیغات در گرفتن کلیک موثر است.

اما مرورگر Google Chrome همچنان هر وب سایتی را که بازدید می کنید کنترل کرده و آن را در الگوریتم خود قرار می دهد ، حتی اگر اطلاعات روی دستگاه شما باقی بماند.  برای کسانی که می خواهند نظارت کمتری از شرکت های فناوری داشته باشند ، این ممکن است گامی در جهت اشتباه باشد.

بنت سایفرز ، محقق بنیاد Electronic Frontier ، در گزارشی در ماه مارس درباره جایگزینی کوکی های گوگل نوشت: “این فناوری از خطرات حریم خصوصی کوکی های شخص ثالث جلوگیری خواهد کرد ، اما موارد جدیدی را در این روند ایجاد خواهد کرد.”  “او از پاسخ مداوم به مدل نظارت بر مشاغل درسهای درستی نگرفته است.”

ویداکوویچ گفت ، هنوز هم در مقایسه با سایر پیشنهادات سایر صنعت تبلیغات ، Google بهترین گزینه برای حفظ حریم خصوصی است.

وی گفت: “آنها تلاش می کنند تا نیازهای تجاری و حریم خصوصی مصرف کنندگان را متعادل کنند.”  “با وجود کاستی های آنها ، من فکر می کنم مفهوم FLOC و گروه های گمنام تعادل خوبی است.”

بحث کوکی یادآوری اصلی این است که چگونه رفتار آنلاین ما توسط ده ها شرکت خصوصی پیگیری و ثبت می شود.  همچنین نشان می دهد که شرکت ها چقدر در این واقعیت سهیم هستند.

تبلیغات هدفمند همراه با اینترنت رشد کرد و به ایجاد غول هایی مانند فیس بوک و گوگل کمک کرد ، اما همچنین باعث ارتقا an یک اکوسیستم از هزاران شرکت استخدام صدها هزار نفر شد.  وقتی شرکت هایی مانند گوگل تغییراتی در نحوه کارکرد محصولات مورد استفاده میلیاردها نفر ایجاد می کنند ، عواقبی در پی خواهد داشت.

از بین بردن کوکی ها به طور کلی می تواند به ناشران اخبار و استارتاپ های تجارت الکترونیکی آسیب برساند و از این طریق تعداد آرا online آنلاین و افزایش قیمت محصولات مصرفی را ضرر می زند.  این امر همچنین می تواند محرمانه بودن را افزایش داده و به طور کلی اینترنت را به سمت نظارت کمتر سوق دهد.

هیچ یک از اینها به طور کامل حل نشده است و ردیابی تغییرات عمده انجام شده توسط شرکت هایی مانند گوگل ، فیس بوک و اپل طی چند سال آینده برای درک نحوه ثبت ، بسته بندی و فروش زندگی آنلاین ما کلیدی خواهد بود.

واشنگتن پست

هر جمعه اخبار و بررسی های مربوط به فناوری ، اسباب بازی ها و بازی ها را در خبرنامه فناوری ما دریافت کنید.  اینجا ثبت نام کنید.