سان سالوادور: رئیس جمهور جوان یک کشور کوچک آمریکای مرکزی ، السالوادور ، این هفته پس از اینکه کشورش اولین بار در جهان بود که بیت کوین را به عنوان مجوز قانونی قبول کرد ، به شهرت جهانی رسید ، اما نایب بوکله با این جنجال غریبه نیست.

طرفداران رمز ارز در سراسر جهان جشن گرفتند که این لایحه روز چهارشنبه به سرعت توسط قانونگذاران تصویب شد و رهبر 39 ساله طرحی را برای استخراج انرژی از آتشفشان ها برای تأمین انرژی مراکز داده عظیم مورد نیاز سکه ارز دیجیتال دنبال کرد.

با بازرسی از حرکت جلوگیری نشد.  صندوق بین المللی پول به سرعت خطرات اقتصادی و حقوقی را در استفاده بی سابقه از بیت کوین در اقتصاد کوچک متذکر شد.

از اخراج مقامات از طریق توییتر تا ورود به کنگره با سربازانی که به شدت مسلح هستند ، بوکله از زمان ریاست جمهوری در سال 2019 تمایل به لرزش پرهای قدرت دارد.

وی در ماه فوریه انتخابات کنگره و محلی را برگزار کرد و بیش از 90٪ از امتیاز تایید برخوردار بود ، اگرچه اقتصاد سال گذشته 8٪ کاهش یافت.  اتحاد وی با کسب اکثریت آرا تاریخی ، دو حزب را که به مدت 30 سال بر سیاست سالوادور تسلط داشتند ، درهم شکست.

چند هفته قبل از تصویب بیت کوین برای او یک کانون توجه بین المللی جدید به وجود آورد ، پس از اینکه کنگره جدید دادستان کل و قضات ارشد را برکنار کرد ، بوکله از دولت بایدن جدا شد.

او می گوید که تمام اقدامات او طبق قانون اساسی است و با یک حکم مردمی پشتیبانی می شود.

دادستان ارشد در حال تحقیق درمورد مقامات دولتی بود.  بوکله دفتر ضد فساد اداری را که افتتاح کرده بود نیز تعطیل کرد.

بوکله که خود را “باحال ترین رئیس جمهور جهان” می نامد ، اخیراً یک مسابقه بین المللی موج سواری را در کشور آغاز کرد ، در حالی که کلاه بیس بال به پشت داشت و توسط یک افسر ارتش محاصره شده بود.

از دستاوردهای وی می توان به کاهش میزان قتل در کشوری اشاره کرد که مدتهاست با خشونت های مرگبار گروه ها مبارزه می کند.

بوکله علیرغم جوانی ، نوپیت سیاسی نیست.

هنگامی که او در اوایل کار خود در آژانس تبلیغاتی پدرش کار می کرد ، مشتری او جبهه آزادیبخش ملی (FMLN) Farabundo Marty بود ، حزب چپ گرا که در آن زمان قدرت را در دست داشت.

وی به این حزب پیوست و در سال 2012 به عنوان شهردار Nuevo Cuscatlan ، شهری در حال رشد قهوه در حوالی سان سالوادور ، فعالیت کرد.  او به دور از کانون توجه رسانه ها و با منابع کم ، کارهای خود را در شبکه های اجتماعی منتشر می کند.  شهرت وی برای حکمرانی خوب به وی کمک کرد تا حمایت خود را برای پست شهردار پایتخت در سال 2015 جلب کند.

در سان سالوادور ، وی به دلیل گرایش های اجتماعی و فرهنگی خود مشهور شد و حقوق بورس تحصیلی خود را اهدا کرد.  اما دو سال پس از روی کار آمدن ، FMLN وی را اخراج کرد و گفت که او یک تقسیم بندی کرده ، آیین نامه حزب را نقض کرده و در جلسه شورای با یک سیب به یک متولی حمله کرده است.

وی این ادعاها را رد کرد.

به طور قطع

بوکله با مبارزات جناح راست Gran Alianza por la Unidad Nacional (GANA) در مبارزات انتخاباتی خود در رسانه های اجتماعی برای ریاست جمهوری پیوست.  او حزبی به نام ایده های جدید تأسیس کرد.

جوانترین رئیس جمهور آمریکا با قول پایان فساد ، کار خود را آغاز کرد.  وی خود تحت بازجویی دادستانی کل برای پولشویی ، کلاهبرداری و فرار مالیاتی در دوران تصدی خود قرار دارد.  وی این ادعاها را رد کرد.

ظهور خواهران و برادرانش به سمت مشاغل دولتی یا نقش مشاوره ای در پشت صحنه نیز منجر به شکایت از تجاوز طلبی شد که وی آن را انکار کرد.

جامعه بین الملل تا اوایل سال گذشته که رئیس جمهور برای جستجوی تصویب وام 109 میلیون دلاری برای مبارزه با جرم ، همراه با سربازانی با لباس رزمی کامل ، به کنگره نرسید ، توجه چندانی نکرد.

بوکله به روزنامه اسپانیایی ال پائیس گفت: “اگر من یک دیکتاتور یا کسی بودم که به دموکراسی احترام نمی گذارد ، امشب کنترل کل دولت را در دست می گرفتم.”

در طی شیوع ویروس کرونا ، بوکلله اقدامات بهداشتی و اقتصادی زیادی را برای کاهش بحران انجام داد ، اما احکام دادگاه عالی در مورد اقدامات انسداد آن را نادیده گرفت و با شکایت در مورد حقوق خود روبرو شد.

خوزه میگوئل ویوانکو ، مدیر آمریکا ، به دیده بان حقوق بشر گفت: “او از مطبوعات و رسانه های اجتماعی برای تهدید ، ترساندن و آزار و اذیت افرادی که می توانند مخالف باشند استفاده می کند.”

با این وجود سالوادورایی ها که از دهه ها فساد و ناکارآمدی خسته شده اند ، سبک مطمئن و مصمم بوکل را تحسین می کنند ، از جمله تمایل او به استفاده از توییتر برای دستور دادن به وزرا.

ادواردو سامایوا ، راننده تاکسی 36 ساله ، گفت: “نایب کار بزرگی انجام می دهد ، ما هرگز کسی را به فکر رفاه مردم نگذاشته ایم.”