قاهره – روز سه شنبه ، مصر از برنامه های خود برای گسترش و تعمیق قسمت جنوبی کانال سوئز خبر داد ، جایی که یک کشتی در مارس به یک آبراه مهم حمله کرد و آن را بست.

سرلشکر اسامه رابه ، رئیس کانال سوئز ، جزئیات طرح یک مراسم تلویزیونی را در شهر اسماعیلیه در کانال اعلام کرد.  عبدالفتاح السیسی ، رئیس جمهور مصر و مقامات ارشد دولت در این مراسم حضور داشتند.

ربی گفت ، این طرح شامل تعریض جنوبی ترین قسمت کانال در حدود 40 متری (شرقی) در شرق ، در سمت شبه جزیره سینا است.  همچنین این قطعه از عمق 66 فوت فعلی تا 72 فوت تعمیق می شود.  این قسمت از کانال 30 کیلومتر طول دارد.

این طرح همچنین شامل 10 کیلومتر امتداد خط دوم آبراه است که در سال 2015 افتتاح شد. این امر می تواند به یک کانال دو خطه تا 82 کیلومتر یا 60 مایل منجر شود ، که به کشتی های بیشتری اجازه می دهد از کانال عبور کنند.

Ever Given ، یک کشتی متعلق به ژاپن با پرچم پاناما ، در 23 مارس در بخش یک خط کانال گیر کرده بود و پس از شش روز پس از تلاش گسترده نجات توسط ناوگان طناب کشیده شده ، پس از بازیابی بهبود یافت.

این کشتی در میان اختلاف مالی بین صاحبان آن و مقامات کانال سوئز هنوز در دریاچه داغ تلخ کانال است.

بلوک شش روزه محموله های جهانی را مختل کرد.  برخی کشتی ها مجبور شدند مسیر طولانی دیگری را در اطراف کیپ امید خوب در نوک جنوب آفریقا طی کنند ، که این امر به سوخت اضافی و سایر هزینه ها نیاز داشت.  صدها کشتی دیگر در محل منتظر ماندند تا محاصره پایان یابد.

حدود 10٪ تجارت جهانی از این کانال عبور می کند که منبع اصلی ارز خارجی برای مصر است.  طبق آمار رسمی ، سال گذشته حدود 19000 کشتی از این کانال عبور کرده اند.